Harjoitus tekee mestarin: perehdyttämissuunnitelma Sampo Pankki Oyj:n Pohjois-Suomen Finanssikeskukseen tuleville harjoittelijoille
Jaakola, Essi (2010)
Jaakola, Essi
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025098
Tiivistelmä
Ammattiharjoittelu liittyy olennaisena osana ammattikorkeakoulututkintoihin. Harjoittelupaikka voi olla opiskelijan ensimmäinen kosketus työelämään, joten se on ratkaisevassa roolissa tulevaa urakehitystä ajatellen. Jotta molemmat osapuolet saisivat harjoittelusta parhaan hyödyn, on perehdyttäminen hoidettava laadukkaasti ja suunnitelmallisesti.
Opinnäytetyön tekijä suoritti opintoihinsa liittyvän ammattiharjoittelun Sampo Pankki Oyj:n Pohjois-Suomen Finanssikeskuksessa keväällä 2010. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Finanssikeskukselle ja se sai alkunsa tekijän omasta ehdotuksesta. Taustalla oli halu selkeyttää tulevien harjoittelijoiden perehdyttämistä, koska finanssikeskuksessa ei aiemmin ollut selvää mallia harjoittelijan perehdyttämiselle. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan nykyisiä perehdyttämiskäytäntöjä, perehdyttää uusi työharjoittelija ja sen tuloksena laatia perehdyttämissuunnitelma.
Kehityshankkeen teoriaosassa tutustuttiin toiminnalliseen opinnäytetyöhön, ammattiharjoitteluun ja sen tärkeimpiin tavoitteisiin, hiljaiseen tietoon osana perehdyttämisprosessia sekä itse perehdyttämiseen. Lähdekirjallisuuden lisäksi aineistona käytettiin harjoittelijan palautelomaketta sekä harjoittelukoordinaattorin haastattelua. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotos eli perehdyttämissuunnitelma syntyi muiden lähteiden lisäksi tekijän omakohtaisten kokemusten pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä perehdyttämissuunnitelmaa hyödyntäen harjoittelijan perehdyttäminen on suunnitelmallista ja yhtenäistä. Onnistuneen perehdyttämisprosessin avulla uudet harjoittelijat saadaan motivoitumaan paremmin, työn laatu paranee ja sitä kautta molemmat osapuolet hyötyvät harjoittelusta aidosti. Practical training is an essential part of higher vocational diploma. The trainee job can be a student’s first contact with working life, so it has a decisive role in the future career. For both parties to benefit from the training, the staff orientation must be systematic and of high quality.
The author of this Bachelor’s Thesis performed her own practical training in Sampo Bank plc, the Finance Centre of Northern Finland in spring 2010. The thesis was commissioned by Finance Centre and it originated from the author´s proposal. The underlying purpose was to make a clear model for the orientation of future trainees since Finance Centre had not had one. The objective of the functional thesis was to chart the client´s current practices for staff orientation, orient a new trainee to the job and, as a result of that, to formulate a plan for staff orientation.
In the theory section of the development project, functional thesis, practical training and its most important targets, tacit knowledge as a part of staff orientation process and staff orientation were covered. In addition to source literature, a trainee´s feedback form and the interview of the training coordinator were used as material. The output of the functional thesis, i.e. the plan for staff orientation, is based on other sources as well as on the author´s personal experiences.
When the plan for staff orientation resulting from the thesis is utilized, trainee orientation is systematic and coherent. With the help of successful staff orientation process, new trainees are more motivated, the quality of their work is improved and this way both parties truly benefit from training.
Opinnäytetyön tekijä suoritti opintoihinsa liittyvän ammattiharjoittelun Sampo Pankki Oyj:n Pohjois-Suomen Finanssikeskuksessa keväällä 2010. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Finanssikeskukselle ja se sai alkunsa tekijän omasta ehdotuksesta. Taustalla oli halu selkeyttää tulevien harjoittelijoiden perehdyttämistä, koska finanssikeskuksessa ei aiemmin ollut selvää mallia harjoittelijan perehdyttämiselle. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan nykyisiä perehdyttämiskäytäntöjä, perehdyttää uusi työharjoittelija ja sen tuloksena laatia perehdyttämissuunnitelma.
Kehityshankkeen teoriaosassa tutustuttiin toiminnalliseen opinnäytetyöhön, ammattiharjoitteluun ja sen tärkeimpiin tavoitteisiin, hiljaiseen tietoon osana perehdyttämisprosessia sekä itse perehdyttämiseen. Lähdekirjallisuuden lisäksi aineistona käytettiin harjoittelijan palautelomaketta sekä harjoittelukoordinaattorin haastattelua. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotos eli perehdyttämissuunnitelma syntyi muiden lähteiden lisäksi tekijän omakohtaisten kokemusten pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä perehdyttämissuunnitelmaa hyödyntäen harjoittelijan perehdyttäminen on suunnitelmallista ja yhtenäistä. Onnistuneen perehdyttämisprosessin avulla uudet harjoittelijat saadaan motivoitumaan paremmin, työn laatu paranee ja sitä kautta molemmat osapuolet hyötyvät harjoittelusta aidosti.
The author of this Bachelor’s Thesis performed her own practical training in Sampo Bank plc, the Finance Centre of Northern Finland in spring 2010. The thesis was commissioned by Finance Centre and it originated from the author´s proposal. The underlying purpose was to make a clear model for the orientation of future trainees since Finance Centre had not had one. The objective of the functional thesis was to chart the client´s current practices for staff orientation, orient a new trainee to the job and, as a result of that, to formulate a plan for staff orientation.
In the theory section of the development project, functional thesis, practical training and its most important targets, tacit knowledge as a part of staff orientation process and staff orientation were covered. In addition to source literature, a trainee´s feedback form and the interview of the training coordinator were used as material. The output of the functional thesis, i.e. the plan for staff orientation, is based on other sources as well as on the author´s personal experiences.
When the plan for staff orientation resulting from the thesis is utilized, trainee orientation is systematic and coherent. With the help of successful staff orientation process, new trainees are more motivated, the quality of their work is improved and this way both parties truly benefit from training.