Kouvolan kaupungin ulkoinen viestintä - Case Ratamo
Hatakka, Tuija (2014)
Hatakka, Tuija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100514472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100514472
Tiivistelmä
Kouvolan suurin kehityshanke Ratamo 1, sen viestintä ja Ratamo-aiheen käsittely mediassa olivat tämän tutkimuksen aiheena. Tavoitteena oli selvittää millaisia uutisia media teki kaupungin antamien Ratamo-tiedotteiden perusteella, oliko uutisointi aiheesta negatiivisempaa kuin itse asiat olivat tiedotteissa ja muuttuiko viesti matkalla toimeksiantajalta uutisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin, mitä viestintä on, mihin sitä tarvitaan ja mitä on yhteisöviestintä. Mietittiin, mitä on klikkausjournalismi ja kuinka se vaikuttaa uutisointiin. Seuraavaksi käsiteltiin Kouvolan kaupungin ulkoista viestintää, sen strategiaa, tavoitteita ja toteutusta. Ratamo-hankkeeseen perehdyttiin omana kokonaisuutena. Käytiin läpi Ratamoa koskeva päätöksentekoaikataulu, mitä Ratamo on ja kuinka Ratamosta on viestitty. Ratamoa koskevaa uutisointia seurattiin ajalla 1.1.2012–31.5.2014, ja siitä tehtiin huomioita. Vertailtiin myös lehtiuutisia ja internetuutisointia toisiinsa.
Yleisvaikutelmaksi jäi, että uutisointi ei ollut niin kielteistä, kuin toimeksiantaja ajatteli. Median uutiskriteerit vaikuttavat valittuihin aiheisiin ja niiden käsittelyyn. Todettiin, että vaikutelma uutisoinnista on myös paljon kiinni tiedon vastaanottajasta, kuinka hän kokee kyseiset uutiset ja artikkelit.
Huomion kohteiksi jatkossa ehdotettiin avoimen viestinnän jatkamista, internetsivuston tekniikan toimimisen varmistamista, maineenhallintaa, henkilökunnan keskinäisten suhteiden vaalimista, mediasuhteiden ylläpitoa ja henkilöstön oman työn kehittämistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin, mitä viestintä on, mihin sitä tarvitaan ja mitä on yhteisöviestintä. Mietittiin, mitä on klikkausjournalismi ja kuinka se vaikuttaa uutisointiin. Seuraavaksi käsiteltiin Kouvolan kaupungin ulkoista viestintää, sen strategiaa, tavoitteita ja toteutusta. Ratamo-hankkeeseen perehdyttiin omana kokonaisuutena. Käytiin läpi Ratamoa koskeva päätöksentekoaikataulu, mitä Ratamo on ja kuinka Ratamosta on viestitty. Ratamoa koskevaa uutisointia seurattiin ajalla 1.1.2012–31.5.2014, ja siitä tehtiin huomioita. Vertailtiin myös lehtiuutisia ja internetuutisointia toisiinsa.
Yleisvaikutelmaksi jäi, että uutisointi ei ollut niin kielteistä, kuin toimeksiantaja ajatteli. Median uutiskriteerit vaikuttavat valittuihin aiheisiin ja niiden käsittelyyn. Todettiin, että vaikutelma uutisoinnista on myös paljon kiinni tiedon vastaanottajasta, kuinka hän kokee kyseiset uutiset ja artikkelit.
Huomion kohteiksi jatkossa ehdotettiin avoimen viestinnän jatkamista, internetsivuston tekniikan toimimisen varmistamista, maineenhallintaa, henkilökunnan keskinäisten suhteiden vaalimista, mediasuhteiden ylläpitoa ja henkilöstön oman työn kehittämistä.