Stöda familjen och främja vårdnadshavarnas delaktighet inom småbarnspedagogiken
Luhtasuo, Wilma; Holmroos, Sandra (2024)
Luhtasuo, Wilma
Holmroos, Sandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402122833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402122833
Tiivistelmä
Detta verksamhetsinriktade examensarbetes syfte är att utveckla ett arbetsverktyg, en affisch, för pedagoger inom småbarnspedagogiken. Med pedagoger menas de professionella som arbetar inom småbarnspedagogiken med olika yrkesbenämningar. Verktyget ska fungera som ett lätt tillgängligt redskap när de handlar om att stöda en skilsmässofamilj för att tillgodose barnets bästa. Affischen ger läsaren möjligheten att förstå den mera komplexa tematiken på ett lättförståeligt sätt och ger en överblick över temat och frågeställningen. Skribenternas mål är att affischen ska väcka intresse hos läsaren, vara minnesvärd och ha ett konkret budskap. Genom ett gott delat föräldraskap kan båda vårdnadshavarna vara delaktiga i småbarnspedagogiken, trots en separation. Separation i barnfamiljer har alltid varit ett vanligt förekommande fenomen och fortsätter öka. År 2022 levde 240 000 barn i skilsmässofamiljer i Finland. För att skapa verktyget behöver man ha kunskap kring betydelsen av delaktighet, ett gott bemötande samt förståelse kring separationens påverkan på hela familjen, detta beskrivs i examensarbetet. Utöver detta beskrivs annan relevant teori kring tematiken. Kunskapen är inhämtad via olika relevanta databaser, webbsidor samt litteratur som stöder tematiken. Vanda stad är uppdragsgivare till detta examensarbete. Verktyget är producerat i följande affisch: skilsmässofamiljers stig mot ett gott delat föräldraskap. Verktyget kommer att vara tillgängligt via en länk, som finns i detta examensarbete.