Esimiestyö digimuutoksessa : Digitaalisuuden tuomat muutokset johtamiseen pankkialalla esimiesten näkökulmasta
Kotkansalo, Oona (2018)
Kotkansalo, Oona
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810035
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus esimiestyöstä digimuutoksissa. Digitalisaatio on koko ajan kehittyvä ajankohtainen ilmiö, joka on muuttanut pysyvästi finanssialalla ja erityisesti pankkialalla toimimista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä vastauksia siihen, miten digitaaliset muutokset pankkialalla vaikuttavat esimiestyöhön ja johtamiseen. Työn toimeksiantajana toimi OP Oulu. Työn tavoitteena oli löytää mahdollisia digitalisaation tuomia kehittämiskohteita esimiestyössä ja ehdottaa niihin parannuksia toimeksiantajayritykselle.
Opinnäytetyössä käytetty tietoperusta perustui vahvasti alan painettuun kirjallisuuteen ja alan ajankohtaisiin verkkolähteisiin. Lisäksi lähteinä käytettiin kahta ulkomaalaista tutkimusta digitalisaation vaikutuksista. Luonnollisesti myös toimeksiantajayrityksen verkkosivuja käytettiin lähteinä. Lähteitä oli paljon, jotta tietoperustasta saatiin mahdollisimman kattava ja asiantunteva liittyen pankkien digitalisaatioon ja sen johtamiseen. Työn empiirisessä osassa käytettiin laadullista menetelmää. Tut-kimusosa toteutettiin tekemällä teemahaastatteluja toimeksiantajayrityksen esimiehille.
Opinnäytetyössä käsitellään digitalisaation käsitettä ja kuinka se toteutuu pankkialalla. Opinnäytetyössä perehdyttiin digimuutoksen, digimuutoksen johtamisen sekä muutosjohtamisen aihealuei-siin. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin hieman yrityskulttuurin käsitettä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa siitä, mitkä olivat toimeksiantajayrityksen vahvuuksia ja kehittämiskohteita digitalisaation tuomissa muutoksissa ja niiden johtamisessa. Esimiesten vahvuuksia oli esimerkiksi digitalisaation tuomien muutosten tiedostaminen ja ymmärtäminen, muuttuvien asiakasodotusten ymmärtäminen sekä uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen organisaatiossa. Lisäksi yrityskulttuuri nousi vahvuudeksi. Tutkimuksen avulla toimeksiantajayritykselle voitiin ehdottaa kehittämisehdotuksia ja mahdollisia jatkotutkimusaiheita. Kehittämiskohteita löytyi esimerkiksi tavoitteiden asettamisessa digitaalisten palveluiden sekä digimuutoksista tiedottamisen ja oma-aloitteisuuden suhteen. This thesis is concerned with managerial work in digital transformations. Digitalisation is a constantly developing topical phenomenon which has permanently altered the operations of the finance sector, particularly banking.
The purpose of this thesis was to find answers to how the digital changes in banking affect managerial work and leadership. The work was commissioned by OP Oulu.
The study aimed to discover potential development targets in management arising from digitalisation and to provide development suggestions to the client company.
The knowledge base used in this study was strongly based on the printed literature in the field and related topical online sources. Additionally, two international studies on the impacts of digitalisation were used as sources. The website of the commissioner was also naturally used as a source. The number of sources used was high to ensure that the knowledge base would provide as comprehensive and proficient information on the digitalisation of banks and the management thereof as possible. The qualitative research method was used in the empirical section of the study. The research section was implemented by carrying out theme interviews among the managers in the company that commissioned this study.
This study discusses the concept of digitalisation and its implementation in banking. The study involved familiarisation with the digital transformation, the management of the digital transformation, and the different areas of change management. Moreover, the concept of corporate culture was touched upon in this thesis.
As a result of this study, comprehensive information was obtained on the strengths and development targets in the client company related to the changes brought by digitalisation and their management. This allowed presenting development suggestions and possible topics for further research to the client company.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä vastauksia siihen, miten digitaaliset muutokset pankkialalla vaikuttavat esimiestyöhön ja johtamiseen. Työn toimeksiantajana toimi OP Oulu. Työn tavoitteena oli löytää mahdollisia digitalisaation tuomia kehittämiskohteita esimiestyössä ja ehdottaa niihin parannuksia toimeksiantajayritykselle.
Opinnäytetyössä käytetty tietoperusta perustui vahvasti alan painettuun kirjallisuuteen ja alan ajankohtaisiin verkkolähteisiin. Lisäksi lähteinä käytettiin kahta ulkomaalaista tutkimusta digitalisaation vaikutuksista. Luonnollisesti myös toimeksiantajayrityksen verkkosivuja käytettiin lähteinä. Lähteitä oli paljon, jotta tietoperustasta saatiin mahdollisimman kattava ja asiantunteva liittyen pankkien digitalisaatioon ja sen johtamiseen. Työn empiirisessä osassa käytettiin laadullista menetelmää. Tut-kimusosa toteutettiin tekemällä teemahaastatteluja toimeksiantajayrityksen esimiehille.
Opinnäytetyössä käsitellään digitalisaation käsitettä ja kuinka se toteutuu pankkialalla. Opinnäytetyössä perehdyttiin digimuutoksen, digimuutoksen johtamisen sekä muutosjohtamisen aihealuei-siin. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin hieman yrityskulttuurin käsitettä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa siitä, mitkä olivat toimeksiantajayrityksen vahvuuksia ja kehittämiskohteita digitalisaation tuomissa muutoksissa ja niiden johtamisessa. Esimiesten vahvuuksia oli esimerkiksi digitalisaation tuomien muutosten tiedostaminen ja ymmärtäminen, muuttuvien asiakasodotusten ymmärtäminen sekä uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen organisaatiossa. Lisäksi yrityskulttuuri nousi vahvuudeksi. Tutkimuksen avulla toimeksiantajayritykselle voitiin ehdottaa kehittämisehdotuksia ja mahdollisia jatkotutkimusaiheita. Kehittämiskohteita löytyi esimerkiksi tavoitteiden asettamisessa digitaalisten palveluiden sekä digimuutoksista tiedottamisen ja oma-aloitteisuuden suhteen.
The purpose of this thesis was to find answers to how the digital changes in banking affect managerial work and leadership. The work was commissioned by OP Oulu.
The study aimed to discover potential development targets in management arising from digitalisation and to provide development suggestions to the client company.
The knowledge base used in this study was strongly based on the printed literature in the field and related topical online sources. Additionally, two international studies on the impacts of digitalisation were used as sources. The website of the commissioner was also naturally used as a source. The number of sources used was high to ensure that the knowledge base would provide as comprehensive and proficient information on the digitalisation of banks and the management thereof as possible. The qualitative research method was used in the empirical section of the study. The research section was implemented by carrying out theme interviews among the managers in the company that commissioned this study.
This study discusses the concept of digitalisation and its implementation in banking. The study involved familiarisation with the digital transformation, the management of the digital transformation, and the different areas of change management. Moreover, the concept of corporate culture was touched upon in this thesis.
As a result of this study, comprehensive information was obtained on the strengths and development targets in the client company related to the changes brought by digitalisation and their management. This allowed presenting development suggestions and possible topics for further research to the client company.