”Onko meillä joku suunnitelma?” : koulunkäynninohjaajan perehdytys Naulakallion koulussa
Lappalainen, Laura (2024)
Lappalainen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411758
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tilaajana toimi Naulakallion koulu, joka on Helsingin kaupungin kouluverkkoon kuuluva erityiskoulu. Naulakallion koulussa oli todettu, että koulun perehdytyssuunnitelma ja perehdytysmateriaali olivat vanhentuneet ja vaikeat käyttää. Koulumaailma on yleisesti haastava työympäristö, jossa hyvä perehdytys on tärkeää. Naulakallion koulun kaikki oppilaat tarvitsevat vaativaa erityistä tukea ja koulussa on paljon uhka- ja väkivaltatilanteita. Naulakallion koulun erityiset tarpeet tuli ottaa huomioon perehdytystä suunniteltaessa. Kehittämistyön tavoite oli uudistaa Naulakallion koulun koulunkäynninohjaajille tarkoitettu perehdytyssuunnitelma ja perehdytysmateriaali niin, että perehdytys olisi jatkossa suunnitelmallisempaa ja laadukkaampaa.
Kehittämistyötä varten koottu tietopohja käsittelee työhön perehdytystä, työturvallisuutta, työhyvinvointia ja koulunkäynninohjaajan työtä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita, kahta työpajaa ja vertailukehittämistä. Työyhteisö otettiin vahvasti mukaan kehittämistyön tekoon ja siten kehittämistyön tuotos on yhteiskehittämisen tulosta.
Kerätty tietopohja osoittaa, että perehdytyksellä on vaikutusta työturvallisuuteen, työhyvinvointiin, sekä työpaikkaan sitoutumiseen. Kunnollisen perehdytyksen esteitä ovat usein kiire ja vaillinainen suunnittelu. Haastatteluihin ja työpajoihin osallistuneet pitivät perehdytystä tärkeänä erityisesti työturvallisuuden takia. Osallistujat kokivat perehdytyksen suurimmaksi ongelmaksi ajan puutteen ja toivat ilmi myös, että heillä oli vaillinaiset tiedot perehdytyksestä ylipäätään. Tästä syystä osallistujat kaipasivat selkeää ja tiivistä perehdytyssuunnitelmaa ja perehdytysmateriaalia. Suunnitelman ja materiaalien haluttiin olevan helppokäyttöiset ja helposti kaikkien saatavilla.
Perehdytys on koulumaailmassa tärkeää etenkin työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin tukemiseksi. Perehdytys tulee aina suunnitella ja resursoida hyvin. Kehittämistyön tuotoksina Naulakallion koulun käyttöön valmistui koulunkäynninohjaajien perehdytyssuunnitelma ja perehdytysmateriaali, joiden tarkoitus on jatkossa helpottaa perehdytysprosessia ja tehdä perehdytyksestä laadukkaampaa. Perehdytyssuunnitelma on tehty täytettävän lomakkeen muotoon. Kehittämistyön tuloksia ja tuotoksia voi käyttää toimialalla myös laajemmin perehdytyksen suunnittelun apuna.
Kehittämistyötä varten koottu tietopohja käsittelee työhön perehdytystä, työturvallisuutta, työhyvinvointia ja koulunkäynninohjaajan työtä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita, kahta työpajaa ja vertailukehittämistä. Työyhteisö otettiin vahvasti mukaan kehittämistyön tekoon ja siten kehittämistyön tuotos on yhteiskehittämisen tulosta.
Kerätty tietopohja osoittaa, että perehdytyksellä on vaikutusta työturvallisuuteen, työhyvinvointiin, sekä työpaikkaan sitoutumiseen. Kunnollisen perehdytyksen esteitä ovat usein kiire ja vaillinainen suunnittelu. Haastatteluihin ja työpajoihin osallistuneet pitivät perehdytystä tärkeänä erityisesti työturvallisuuden takia. Osallistujat kokivat perehdytyksen suurimmaksi ongelmaksi ajan puutteen ja toivat ilmi myös, että heillä oli vaillinaiset tiedot perehdytyksestä ylipäätään. Tästä syystä osallistujat kaipasivat selkeää ja tiivistä perehdytyssuunnitelmaa ja perehdytysmateriaalia. Suunnitelman ja materiaalien haluttiin olevan helppokäyttöiset ja helposti kaikkien saatavilla.
Perehdytys on koulumaailmassa tärkeää etenkin työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin tukemiseksi. Perehdytys tulee aina suunnitella ja resursoida hyvin. Kehittämistyön tuotoksina Naulakallion koulun käyttöön valmistui koulunkäynninohjaajien perehdytyssuunnitelma ja perehdytysmateriaali, joiden tarkoitus on jatkossa helpottaa perehdytysprosessia ja tehdä perehdytyksestä laadukkaampaa. Perehdytyssuunnitelma on tehty täytettävän lomakkeen muotoon. Kehittämistyön tuloksia ja tuotoksia voi käyttää toimialalla myös laajemmin perehdytyksen suunnittelun apuna.