Kehitystarpeet sähköisestä taloushallinnosta digitaalisen taloushallintoon kustannustehokkuuden näkökulmasta : Case yritys X
Laakso, Eveliina (2015)
Laakso, Eveliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121188
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten taloushallinnon IT-ratkaisuja voi-daan kehittää kustannustehokkaammaksi yritys X:ssä. Ohjelmistoala kehittyy kovaa vauhtia, mikä vaatii yrityksiltä aktiivista suunnittelua, jotta IT-ratkaisut tukisivat yrityksen ydin toimintaa. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu case-yrityksen IT-ratkaisuja ja ostolaskuprosessia.
Tutkimus on tehty case-menetelmällä, jossa on kartoitettu case-yrityksen nykytilaa ja tavoitetilaa teemahaastattelemalla sekä tutustumalla yrityksen dokumentaatioon. Kustannustehokuutta on mitattu laskemalla toimintopohjaisella kustannuslaskennalla yhden ostolaskunhinta niin paperilaskuna kuin verkkolaskuna.
Tutkimuksessa havaittiin, case-yrityksen henkilöstön työajan olevan kiireistä, mutta prosessien automatisointiin suhtauduttiin ennakko asentein organisaatiossa.
Case-yrityksen ohjelmistoratkaisu kuormittaa henkilöstöresursseja, koska tämä vaatii hyvää IT-osaamista. Verkkolasku heikkoudeksi isännöintialan näkökulmasta osoittautui verkkolaskuosoite, joka jokaisen täytyy hankkia itse, jolloin suoritemäärästä ei saada samanlaista hyötyä kuin paperilaskun osalta. Tästä huolimatta verkkolasku on kustannustehokas vaihtoehto, joka osana digitalisoitua taloushallintoa on mukana poistamassa rutiininomaisia ja manuaalisia työvaiheita.
Tutkimuksen tuloksena case-yrityksen suositellaan siirtyvän ohjelmistojen osalta isännöintialalle tarkoitetutun ERP-järjestelmään, ja automatisoimaan prosessejansa, jotta yksinkertaiset manuaaliset työvaiheet jäisivät pois, ja henkilöstöresurssit vapautuisivat vaativimpiin töihin. Kokonaisjohtopäätös tutkimuksessa on, että tietotekniikka on keskeinen osa tämän päivän taloushallintopalveluita. Tämä vaatii organisaatiolta hyvää IT-osaamista tai kykyä ostaa IT-palveluita, jotta taloushallinnon palvelut ovat nykyaikaisia ja laadukkaita.
Tutkimus on tehty case-menetelmällä, jossa on kartoitettu case-yrityksen nykytilaa ja tavoitetilaa teemahaastattelemalla sekä tutustumalla yrityksen dokumentaatioon. Kustannustehokuutta on mitattu laskemalla toimintopohjaisella kustannuslaskennalla yhden ostolaskunhinta niin paperilaskuna kuin verkkolaskuna.
Tutkimuksessa havaittiin, case-yrityksen henkilöstön työajan olevan kiireistä, mutta prosessien automatisointiin suhtauduttiin ennakko asentein organisaatiossa.
Case-yrityksen ohjelmistoratkaisu kuormittaa henkilöstöresursseja, koska tämä vaatii hyvää IT-osaamista. Verkkolasku heikkoudeksi isännöintialan näkökulmasta osoittautui verkkolaskuosoite, joka jokaisen täytyy hankkia itse, jolloin suoritemäärästä ei saada samanlaista hyötyä kuin paperilaskun osalta. Tästä huolimatta verkkolasku on kustannustehokas vaihtoehto, joka osana digitalisoitua taloushallintoa on mukana poistamassa rutiininomaisia ja manuaalisia työvaiheita.
Tutkimuksen tuloksena case-yrityksen suositellaan siirtyvän ohjelmistojen osalta isännöintialalle tarkoitetutun ERP-järjestelmään, ja automatisoimaan prosessejansa, jotta yksinkertaiset manuaaliset työvaiheet jäisivät pois, ja henkilöstöresurssit vapautuisivat vaativimpiin töihin. Kokonaisjohtopäätös tutkimuksessa on, että tietotekniikka on keskeinen osa tämän päivän taloushallintopalveluita. Tämä vaatii organisaatiolta hyvää IT-osaamista tai kykyä ostaa IT-palveluita, jotta taloushallinnon palvelut ovat nykyaikaisia ja laadukkaita.