Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

A sensory-friendly learning environment through design : user experience and implementation

Kirk, Vilja (2025)

 
Avaa tiedosto
Kirk_Vilja.pdf (1.658Mt)
Lataukset: 


Kirk, Vilja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502052351
Tiivistelmä
Creating inclusive and accessible learning environments is essential for the academic success of all students, particularly those who are neurodiverse. This research examines the sensory design requirements of STEM learning environments at the LUMA Center Päijät-Häme, Helsinki University, focusing on user experiences and data related to neurodiverse learners. Sensory-friendly design, aimed at reducing sensory overload and improving engagement, is identified as a key strategy for fostering inclusivity in education.

By applying service design principles, the study explores how user-centered design processes can be used to develop adaptive and inclusive STEM classrooms. The research combines qualitative interviews with users and benchmarking data from existing sensory-friendly design practices. Findings highlight the importance of adaptable classroom layouts, multisensory materials, and assistive tools in supporting neurodiverse students and promoting engagement in STEM education.

Additionally, the study proposes various teaching modules that allow educators to select the most effective approach for students' unique needs, whether through hands-on learning or visual methods. The study concludes with actionable recommendations for developing sensory-friendly learning environments, aimed at enhancing the educational experience for students with sensory processing differences. These recommendations promote a flexible, inclusive, and supportive classroom environment, contributing to the success of neurodiverse students. The proposed concept combines Explicit Teaching (clear, step-by-step instructions with visual aids) and Teach-Back (where students demonstrate their understanding) to create an interactive, structured, and engaging learning experience.
 
Inklusiivisten ja esteettömien oppimisympäristöjen luominen on olennaista kaikkien opiskelijoiden, erityisesti neurodiversiteettiä omaavien opiskelijoiden, akateemiselle menestykselle. Tämä tutkimus tarkastelee LUMA-keskus Päijät-Häme, osana Helsingin yliopisto, STEM-opetustilojen aistien suunnittelun vaatimuksia, keskittyen neurodiversiteettiä omaavien opiskelijoiden kokemuksiin ja tarpeisiin. Aistiystävällinen suunnittelu, joka tähtää aistiärsykkeiden kuormituksen vähentämiseen ja sitoutumisen parantamiseen, tunnistetaan tärkeäksi strategiaksi inklusiivisuuden edistämisessä opetuksessa.

Palvelumuotoilun periaatteita soveltaen tutkitaan, kuinka käyttäjälähtöiset suunnitteluprosessit voivat auttaa kehittämään sopeutuvia ja inklusiivisia STEM-luokkahuoneita. Tutkimuksessa yhdistyvät kvalitatiiviset haastattelut käyttäjien kanssa sekä vertaisanalyysi olemassa olevista aistihyväksyvistä suunnittelukäytännöistä. Tutkimuksen tulokset korostavat mukautettavien luokkahuoneiden järjestelyjen, moniaististen materiaalien ja apuvälineiden merkitystä neurodiversiteettiä omaavien opiskelijoiden tukemisessa ja heidän sitoutumisensa edistämisessä STEM-opetuksessa.

Lisäksi tutkimus ehdottaa erilaisia opetussuunnitelmia, jotka mahdollistavat opettajille parhaan lähestymistavan valitsemisen opiskelijoiden yksilölliset tarpeet huomioiden, olipa kyse käsin tekemisestä tai visuaalisista menetelmistä.

Tutkimus päättyy toimenpide-ehdotuksiin aistiherkkyyksiä omaavien opiskelijoiden koulutuskokemuksen parantamiseksi aistihyväksyviä oppimisympäristöjä kehittämällä. Ehdotukset edistävät joustavaa, inklusiivista luokkahuoneympäristöä, joka tukee neurodiversiteettiä omaavien opiskelijoiden menestystä. Konsepti yhdistää selkeän opettamisen (askel askeleelta -ohjeet visuaalisilla tukimateriaaleilla) ja Teach-Back-menetelmän (opiskelijat osoittavat ymmärryksensä) luodakseen interaktiivisen, jäsennellyn ja mukaansatempaavan oppimiskokemuksen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste