Radan kunnossapito ja kunnossapitoalueen 10 itselleluovutus
Nuutinen, Mikko (2015)
Nuutinen, Mikko
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092932
Tiivistelmä
Suomen rataverkko edellyttää jatkuvaa kunnossapitoa, jotta liikennöinti on turvallista ja liikenteenvälityskyky säilyy hyvänä. Valtion rataverkon ylläpidosta, kehittämisestä ja kunnossapidosta vastaa Liikennevirasto. Suomen rataverkko on jaettu 12 kunnossapitoalueeseen, jotka Liikennevirasto kilpailuttaa viiden vuoden välein avoimilla markkinoilla. Opinnäytetyön tilaaja Destia Rail Oy toimii kunnossapitäjänä kunnossapitoalueilla 4 (Rauma-Pieksämäki), 5 (Haapamäen tähti), 8 (Ylä-Savo) ja 10 (Keski-Suomi).
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia radan kunnossapitoalueelle 10 (Keski-Suomi) itselleluovutustaulukko ja selvittää Destia Rail Oy:n kunnossapitourakoiden nykyisiä itselleluovutuskäytäntöjä. Opinnäytetyössä perehdytään lisäksi radan kunnossapitoon sekä etsitään keinoja itselleluovutusprosessin parantamiseksi.
Opinnäytetyössä tutustuttiin kunnossapidon tilaajaan ja radan kunnossapidon erikoispiirteisiin verkkojulkaisujen perusteella. Kunnossapitoalueeseen 10 ja kunnossapidon tehtäviin perehdyttiin opinnäytetyön tilaajalta saaduilla materiaaleilla. Urakan itselleluovutuksen merkitys laadunvarmistuksessa on nykypäivänä korostunut ja aiheesta löytyy useita artikkeleita ja opinnäytetöitä. Opinnäytetyöhön haastateltiin radan kunnossapidon työnjohdossa työskenteleviä henkilöitä.
Opinnäytetyössä saatiin laadittua itselleluovutustaulukko, jota voidaan käyttää kunnossapitoprojektin 10 itselleluovutuksessa. Pienin muutoksin taulukko on hyödynnettävissä myös muilla kunnossapito- ja rakentamisprojekteilla. Opinnäytetyössä löydettiin parannuskohteita urakan luovutusvaiheessa sekä urakoitsijan että tilaajan toiminnassa. Esimerkiksi tilaajan tulisi tehostaa ja edistää yhteistyötä vanhan ja uuden urakoitsijan kanssa kokoontumalla luovutusvaiheessa useammin, jotta luovutusvaiheen töistä päästäisiin nopeammin yhteisymmärrykseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia radan kunnossapitoalueelle 10 (Keski-Suomi) itselleluovutustaulukko ja selvittää Destia Rail Oy:n kunnossapitourakoiden nykyisiä itselleluovutuskäytäntöjä. Opinnäytetyössä perehdytään lisäksi radan kunnossapitoon sekä etsitään keinoja itselleluovutusprosessin parantamiseksi.
Opinnäytetyössä tutustuttiin kunnossapidon tilaajaan ja radan kunnossapidon erikoispiirteisiin verkkojulkaisujen perusteella. Kunnossapitoalueeseen 10 ja kunnossapidon tehtäviin perehdyttiin opinnäytetyön tilaajalta saaduilla materiaaleilla. Urakan itselleluovutuksen merkitys laadunvarmistuksessa on nykypäivänä korostunut ja aiheesta löytyy useita artikkeleita ja opinnäytetöitä. Opinnäytetyöhön haastateltiin radan kunnossapidon työnjohdossa työskenteleviä henkilöitä.
Opinnäytetyössä saatiin laadittua itselleluovutustaulukko, jota voidaan käyttää kunnossapitoprojektin 10 itselleluovutuksessa. Pienin muutoksin taulukko on hyödynnettävissä myös muilla kunnossapito- ja rakentamisprojekteilla. Opinnäytetyössä löydettiin parannuskohteita urakan luovutusvaiheessa sekä urakoitsijan että tilaajan toiminnassa. Esimerkiksi tilaajan tulisi tehostaa ja edistää yhteistyötä vanhan ja uuden urakoitsijan kanssa kokoontumalla luovutusvaiheessa useammin, jotta luovutusvaiheen töistä päästäisiin nopeammin yhteisymmärrykseen.