Markkinointiviestintäsuunnitelma : Case LNM Salibandy
Wright, Jussa-Matti (2015)
Wright, Jussa-Matti
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094137
Tiivistelmä
Tekijä: Jussa-Matti Wright
Opinnäytetyön nimi: Markkinointiviestintäsuunnitelma: Case LNM Salibandy
Työn ohjaaja: Outi Sutinen
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2015 Sivumäärä: 86 + 1 liitesivu
Työn tarkoituksena oli luoda Limingan Niittomiesten Salibandylle nollabudjetin markkinointiviestintäsuunnitelma, joka auttaa tuomaan johdonmukaisuutta ja suunnitelmallisuutta seuran markkinointiviestintään, ja sitä kautta auttaa parantamaan seuran tunnettuutta Oulun seudulla ja Limingassa. Keskityin työssäni erityisesti seuran edustusjoukkueen markkinointiviestintään, mutta työtäni pystytään hyödyntämään myös muissa seuran joukkueissa. Toimeksiantajalle ei ole aikaisemmin tehty markkinointiviestintäsuunnitelmaa, eikä seuran markkinointiviestintä ole vielä kovin säännöllistä. Tämän työn avulla LNM Salibandy sai työkaluja oman markkinointiviestintänsä kehittämiseen ja suunnittelemiseen. Työssäni on keskitytty erityisesti kuluttaja-asiakkaisiin.
Lähteinä on käytetty monipuolisesti kirjallisia ja elektronisia aineistoja. Kirjallisuus koostuu pääosin englanninkielisistä teoksista, mutta olen käyttänyt myös suomenkielisiä aineistoja hyväkseni. Teoria osuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnittelun prosessi, ja siihen on lisätty sponsorointiteoriaa, sekä urheilumarkkinointiin ja urheilukuluttajaan liittyvää teoriaa. Haastattelin työtäni varten myös oululaisen mainostoimiston ammattilaisia, sekä seuran hallituksen jäsentä. Segmentoinnissa käytin apuna kuluttajatyyppien määrittämiseen fokusryhmätutkimusta, jossa haastattelin kuutta henkilöä, jotka ovat aktiivisesti mukana seuran toiminnassa. Haastattelu videoitiin ja käytin videomateriaalia analysoidessani tutkimuksen tuloksia. Fokusryhmähaastattelun avulla sain muodostettua kaksi kuluttajasegmenttiä, joita ovat lajin omaksuneet aktiivikannattajat, sekä Liminkalaiset ja LNM:n muiden lajien jäsenet.
Lähtökohta-analyysien, fokusryhmätutkimuksen ja viitekehyksen pohjalta olen luonut LNM Salbandylle kaksi edellä mainittua kuluttajasegmenttiä, markkinointiviestinnän tavoitteet, sponsorimyynnin ja markkinointiviestinnän vuosikellot. Markkinointiviestintäkanaviksi valitsin Facebookin, Twitterin, Instagramin, YouTuben ja kotisivujen lisäksi uusina kanavina Wikipedian ja Vines-sovelluksen. Edellä mainitut kanavat ovat pääasiallisia kanavia, kun viestitään kohderyhmälle lajin omaksuneet aktiivikannattajat. Perinteisten medioiden puolella panostetaan Rantalakeuteen ja Kalevaan, joiden avulla voidaan kohdentaa viestintää kohderyhmälle liminkalaiset ja LNM:n muiden lajien jäsenet.
Tämä työ on suunniteltu pääosin LNM Salibandyn miesten edustusjoukkueen markkinointiviestintää varten, mutta sitä voidaan myös hyödyntää seuran muissa joukkueissa. Jatkotutkimusaiheina voisi olla suunnitelma hyvän ja houkuttelevan ottelutapahtuman järjestämiseksi, jossa voitaisiin käyttää hyväksi myös asiakastyytyväisyyskyselyä. LNM Salibandyn verkkosivuille voitaisiin myös tehdä suunnitelma, jossa otettaisiin kantaa sivujen toimivuuden parantamiseen ja hakukoneoptimointiin.
Opinnäytetyön nimi: Markkinointiviestintäsuunnitelma: Case LNM Salibandy
Työn ohjaaja: Outi Sutinen
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2015 Sivumäärä: 86 + 1 liitesivu
Työn tarkoituksena oli luoda Limingan Niittomiesten Salibandylle nollabudjetin markkinointiviestintäsuunnitelma, joka auttaa tuomaan johdonmukaisuutta ja suunnitelmallisuutta seuran markkinointiviestintään, ja sitä kautta auttaa parantamaan seuran tunnettuutta Oulun seudulla ja Limingassa. Keskityin työssäni erityisesti seuran edustusjoukkueen markkinointiviestintään, mutta työtäni pystytään hyödyntämään myös muissa seuran joukkueissa. Toimeksiantajalle ei ole aikaisemmin tehty markkinointiviestintäsuunnitelmaa, eikä seuran markkinointiviestintä ole vielä kovin säännöllistä. Tämän työn avulla LNM Salibandy sai työkaluja oman markkinointiviestintänsä kehittämiseen ja suunnittelemiseen. Työssäni on keskitytty erityisesti kuluttaja-asiakkaisiin.
Lähteinä on käytetty monipuolisesti kirjallisia ja elektronisia aineistoja. Kirjallisuus koostuu pääosin englanninkielisistä teoksista, mutta olen käyttänyt myös suomenkielisiä aineistoja hyväkseni. Teoria osuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnittelun prosessi, ja siihen on lisätty sponsorointiteoriaa, sekä urheilumarkkinointiin ja urheilukuluttajaan liittyvää teoriaa. Haastattelin työtäni varten myös oululaisen mainostoimiston ammattilaisia, sekä seuran hallituksen jäsentä. Segmentoinnissa käytin apuna kuluttajatyyppien määrittämiseen fokusryhmätutkimusta, jossa haastattelin kuutta henkilöä, jotka ovat aktiivisesti mukana seuran toiminnassa. Haastattelu videoitiin ja käytin videomateriaalia analysoidessani tutkimuksen tuloksia. Fokusryhmähaastattelun avulla sain muodostettua kaksi kuluttajasegmenttiä, joita ovat lajin omaksuneet aktiivikannattajat, sekä Liminkalaiset ja LNM:n muiden lajien jäsenet.
Lähtökohta-analyysien, fokusryhmätutkimuksen ja viitekehyksen pohjalta olen luonut LNM Salbandylle kaksi edellä mainittua kuluttajasegmenttiä, markkinointiviestinnän tavoitteet, sponsorimyynnin ja markkinointiviestinnän vuosikellot. Markkinointiviestintäkanaviksi valitsin Facebookin, Twitterin, Instagramin, YouTuben ja kotisivujen lisäksi uusina kanavina Wikipedian ja Vines-sovelluksen. Edellä mainitut kanavat ovat pääasiallisia kanavia, kun viestitään kohderyhmälle lajin omaksuneet aktiivikannattajat. Perinteisten medioiden puolella panostetaan Rantalakeuteen ja Kalevaan, joiden avulla voidaan kohdentaa viestintää kohderyhmälle liminkalaiset ja LNM:n muiden lajien jäsenet.
Tämä työ on suunniteltu pääosin LNM Salibandyn miesten edustusjoukkueen markkinointiviestintää varten, mutta sitä voidaan myös hyödyntää seuran muissa joukkueissa. Jatkotutkimusaiheina voisi olla suunnitelma hyvän ja houkuttelevan ottelutapahtuman järjestämiseksi, jossa voitaisiin käyttää hyväksi myös asiakastyytyväisyyskyselyä. LNM Salibandyn verkkosivuille voitaisiin myös tehdä suunnitelma, jossa otettaisiin kantaa sivujen toimivuuden parantamiseen ja hakukoneoptimointiin.