Drag-Race-moottorikelkan kiihtyvyyden maksimointi
Pahkala, Jaakko (2015)
Pahkala, Jaakko
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066430
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin moottorikelkkojen kiihdytyskilpailuja 17 vuotta harrastaneelle Hannu Keski-Korvelle. Kiihdytyskilpailussa kiihdytetään 201,17 m matka ja ensin maalissa oleva kilpailija voittaa. Työssä tutkittiin moottorikelkan kiihtyvyyteen vaikuttavia asioita. Käytännön toteutus pyrittiin tekemään mahdollisimman hyvin, jotta kiihtyvyys saataisiin maksimoitua. Työn tavoitteena oli päästä kilpailemaan suomenmestaruudesta kaudella 2015 sekä alittaa 6 sekunnin aika ja saavuttaa kilpailusuorituksen aikana 200 km/h loppunopeus.
Moottorikelkkaan valmistettiin ja asennettiin johtosarja MoTeC M1 -sarjan moottorinohjainlaitteelle. Moottorinohjainlaitteen avulla kerättiin tietoa kilpailusuorituksen ajalta ja voitiin toteuttaa kaikki tarpeellinen mahdollisimman hyvän kiihtyvyyden aikaansaamiseksi. Moottorikelkkaa testattiin ja säädettiin paljon, minkä seurauksena tultiin suomenmestaruuskisoissa toiseksi.
Kiihdytyskilpailussa menestymisen eli kovan kiihtyvyyden ja suuren loppunopeuden kannalta oleellisia asioita ovat moottorikelkan ajovastukset, joihin merkittävimmin vaikuttavat moottorikelkan massa ja aerodynamiikka. Lisäksi menestymiseen vaikuttaa riittävän suuren moottoritehon välittäminen ajoalustaan hyvällä telamatolla. Eri telamattoja kiihdytyskäytössä ei kuitenkaan päästy testaamaan.
Moottorikelkkaan valmistettiin ja asennettiin johtosarja MoTeC M1 -sarjan moottorinohjainlaitteelle. Moottorinohjainlaitteen avulla kerättiin tietoa kilpailusuorituksen ajalta ja voitiin toteuttaa kaikki tarpeellinen mahdollisimman hyvän kiihtyvyyden aikaansaamiseksi. Moottorikelkkaa testattiin ja säädettiin paljon, minkä seurauksena tultiin suomenmestaruuskisoissa toiseksi.
Kiihdytyskilpailussa menestymisen eli kovan kiihtyvyyden ja suuren loppunopeuden kannalta oleellisia asioita ovat moottorikelkan ajovastukset, joihin merkittävimmin vaikuttavat moottorikelkan massa ja aerodynamiikka. Lisäksi menestymiseen vaikuttaa riittävän suuren moottoritehon välittäminen ajoalustaan hyvällä telamatolla. Eri telamattoja kiihdytyskäytössä ei kuitenkaan päästy testaamaan.