Opintojen viivästymiseen vaikuttavat tekijät liiketalouden yksikössä
Turula, Henna (2015)
Turula, Henna
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127589
Tiivistelmä
Opintojen viivästyminen on haaste ammattikorkeakouluissa, joiden taloudelliset vaatimukset ovat kiristyneet. Nykyään 46 prosenttia rahoituksesta myönnetään suoritettujen tutkintojen ja 24 prosenttia vähintään 55 opintopistettä lukuvuodessa suorittaneiden opiskelijoiden määrän perusteella. Opintojen pitkittyminen viivästyttää myös opiskelijan valmistumista ja työelämään siirtymistä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikkö. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää opintojen viivästymisen syitä liiketalouden yksikössä sekä sitä, millä tavoin yksikkö voisi toimia toisin ehkäistäkseen opintojen viivästymistä.
Teoriaosuudessa käydään läpi opintojen viivästymiseen liittyviä taustatekijöitä ja syitä, joita tarkastellaan aikaisempien tutkimusten, kirjallisuuden ja artikkelien pohjalta. Opinnäytetyössä käsitellään korkeakouluopiskelijoiden syrjäytymistä, opiskelu-uupumusta ja –kykyä, eri opiskelukyky-malleja, motivaatiota, työssäkäyntiä sekä henkilökohtaisia syitä kuten mielenterveyden häiriöitä, stressiä ja erilaisia riippuvuuksia. Empiirinen tutkimus suoritetaan kvantitatiivisella menetelmällä osittain strukturoitua kyselylomaketta käyttäen. Kohderyhmänä ovat kaikki liiketalouden yksikössä suomenkielisessä koulutusohjelmassa olevat opiskelijat, joiden opinnot ovat kestäneet yli kolme ja puoli vuotta.
Tuloksista selviää, että yleisimpiä syitä opintojen viivästymiseen ovat motivaation puute sekä työskentely opintojen ohella. Myös stressiä esiintyy suurimmalla osalla vastaajista. Eniten esille nousee opiskelijan omiin voimavaroihin liittyviä tekijöitä. Opiskeluympäristössä ei tutkimuksen mukaan ole suuria puutteita, mutta opiskelutaitoihin ja opetustoimintaan liittyviä syitä ilmenee jonkin verran. Tutkimuksen perusteella liiketalouden yksikön kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti opetuksen laatuun, henkilökohtaiseen ohjaukseen opintojen eri vaiheissa, informaation kulkuun sekä opintokokonaisuuksien selkeyttämiseen.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikkö. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää opintojen viivästymisen syitä liiketalouden yksikössä sekä sitä, millä tavoin yksikkö voisi toimia toisin ehkäistäkseen opintojen viivästymistä.
Teoriaosuudessa käydään läpi opintojen viivästymiseen liittyviä taustatekijöitä ja syitä, joita tarkastellaan aikaisempien tutkimusten, kirjallisuuden ja artikkelien pohjalta. Opinnäytetyössä käsitellään korkeakouluopiskelijoiden syrjäytymistä, opiskelu-uupumusta ja –kykyä, eri opiskelukyky-malleja, motivaatiota, työssäkäyntiä sekä henkilökohtaisia syitä kuten mielenterveyden häiriöitä, stressiä ja erilaisia riippuvuuksia. Empiirinen tutkimus suoritetaan kvantitatiivisella menetelmällä osittain strukturoitua kyselylomaketta käyttäen. Kohderyhmänä ovat kaikki liiketalouden yksikössä suomenkielisessä koulutusohjelmassa olevat opiskelijat, joiden opinnot ovat kestäneet yli kolme ja puoli vuotta.
Tuloksista selviää, että yleisimpiä syitä opintojen viivästymiseen ovat motivaation puute sekä työskentely opintojen ohella. Myös stressiä esiintyy suurimmalla osalla vastaajista. Eniten esille nousee opiskelijan omiin voimavaroihin liittyviä tekijöitä. Opiskeluympäristössä ei tutkimuksen mukaan ole suuria puutteita, mutta opiskelutaitoihin ja opetustoimintaan liittyviä syitä ilmenee jonkin verran. Tutkimuksen perusteella liiketalouden yksikön kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti opetuksen laatuun, henkilökohtaiseen ohjaukseen opintojen eri vaiheissa, informaation kulkuun sekä opintokokonaisuuksien selkeyttämiseen.