Tietoista liikettä : Hip hop -kulttuurin merkitys katutanssin opettamisessa
Pikkarainen, Sara (2015)
Pikkarainen, Sara
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148151
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli saada lisää tietoa siitä, kuinka keskeiseksi hip hop -kulttuurin ym-märtäminen koetaan osana tanssinopettajan ammattitaitoa. Tutkimuskysymykseni ovat: Miksi hip hop -kulttuurin ymmärtäminen on merkityksellistä tanssinopetuksen näkökulmasta? Miten hip hop -kulttuuri ilmenee katutanssinopetuksessa tanssikouluympäristössä?
Jotta tutkimuskysymyksiin voidaan vastata, täytyy ymmärtää miten hip hop -kulttuuri on vaikuttanut hip hop -tanssin kehittymiseen ja miten hip hop -kulttuurin osa-alueet linkittyvät tanssin liikekieleen. Tämän vuoksi toteutin kirjallisen tutkimuksen koskien hip hopin historiaa, kehitystä sekä kulttuurin rantautumista Suomeen. Syvensin tietoa suorittamalla teemahaastattelun, jossa haastattelin kolmea ansioitunutta suomalaista katutanssinopettajaa heidän omakohtaisista kokemuksistaan hip hop -kulttuurista, sen omaksumisesta ja sen merkityksestä tanssinopetuksessa. Peilasin haastattelun vastauksia teoreettiseen viitekehykseen ja tuloksista syntyi kuvaus hip hopin pedagogiikasta, jossa kulttuurisella ymmärryksellä on merkityksellinen rooli tanssinopettajan osaamisalueena. Teemahaastatteluiden perusteella rakensin myös yhden yhteisen tarinan suomalaisen hip hop -opettajan kasvusta ulkopuolelta omaksuttuun kulttuuriin. Tutkimuksen avulla saatiin varmistettua, että kulttuurin ymmärtäminen on yksi keskeinen osaamisalue tanssinopettajan ammattitaidossa.
Tämän tutkimuksen tuloksia ja raporttia voidaan hyödyntää jatkossa osana tanssinopetusta ja opettajan koulutusta. Opettajat voivat peilata omaa ammatillista kehittymistä raportissa kuvattuun hip hop -kulttuurin kehityshistoriaan. Raportin avulla voidaan herättää keskustelua hip hop -kulttuurin huomioimisesta osana tanssinopetusta ja tanssinopettajakoulutuksen kehittämistä. Raportti tarjoaa myös konkreettisia esimerkkejä, joista tanssinopettajat voivat ottaa mallia tanssitunnin rakenteeseen sekä opetettavaan sisältöön. Tutkimuksen tulosten avulla on mahdollista syventää hip hop -tanssin ymmärrystä myös oppilaiden näkökulmasta.
Jotta tutkimuskysymyksiin voidaan vastata, täytyy ymmärtää miten hip hop -kulttuuri on vaikuttanut hip hop -tanssin kehittymiseen ja miten hip hop -kulttuurin osa-alueet linkittyvät tanssin liikekieleen. Tämän vuoksi toteutin kirjallisen tutkimuksen koskien hip hopin historiaa, kehitystä sekä kulttuurin rantautumista Suomeen. Syvensin tietoa suorittamalla teemahaastattelun, jossa haastattelin kolmea ansioitunutta suomalaista katutanssinopettajaa heidän omakohtaisista kokemuksistaan hip hop -kulttuurista, sen omaksumisesta ja sen merkityksestä tanssinopetuksessa. Peilasin haastattelun vastauksia teoreettiseen viitekehykseen ja tuloksista syntyi kuvaus hip hopin pedagogiikasta, jossa kulttuurisella ymmärryksellä on merkityksellinen rooli tanssinopettajan osaamisalueena. Teemahaastatteluiden perusteella rakensin myös yhden yhteisen tarinan suomalaisen hip hop -opettajan kasvusta ulkopuolelta omaksuttuun kulttuuriin. Tutkimuksen avulla saatiin varmistettua, että kulttuurin ymmärtäminen on yksi keskeinen osaamisalue tanssinopettajan ammattitaidossa.
Tämän tutkimuksen tuloksia ja raporttia voidaan hyödyntää jatkossa osana tanssinopetusta ja opettajan koulutusta. Opettajat voivat peilata omaa ammatillista kehittymistä raportissa kuvattuun hip hop -kulttuurin kehityshistoriaan. Raportin avulla voidaan herättää keskustelua hip hop -kulttuurin huomioimisesta osana tanssinopetusta ja tanssinopettajakoulutuksen kehittämistä. Raportti tarjoaa myös konkreettisia esimerkkejä, joista tanssinopettajat voivat ottaa mallia tanssitunnin rakenteeseen sekä opetettavaan sisältöön. Tutkimuksen tulosten avulla on mahdollista syventää hip hop -tanssin ymmärrystä myös oppilaiden näkökulmasta.