Toccatojen musiikilliset ulottuvuudet
Eskola, Saara (2015)
Eskola, Saara
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111567
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää toccatojen syntymisen taustoja sekä perehtyä käsitteeseen stylus phantasticus, joka on olennainen taustatekijä toccatoita tulkittaessa. Tarkoituksena on saada mahdollisimman laaja kokonaiskuva esityskäytännöistä, joita toccatojen tulkitsemiseen liittyy.
Työni alkuosa sisältää toccatojen kehitysvaiheiden kuvausta sekä taustoja klassisen musiikin kehittymisestä yleisesti renessanssista myöhäisbarokkiin. Loppupuolella käsittelen erityisesti urkujensoitolle tyypillisiä musiikillisia ominaispiirteitä, jotka tulisi huomioida toccatoja soitettaessa.
Tutkimusaineistona on käytetty historialähteitä, musiikinalan asiantuntijoiden kirjallisuutta, artikkeleita, nuottiesimerkkejä sekä vanhan musiikin esittäjien kotisivuja.
Opinnäytetyö on suunnattu etenkin urkureille, jotka kokevat stylus phantasticus -tyylin itselleen vieraaksi tai vaikeasti lähestyttäväksi. Toiveenani on, että opinnäytetyöni rohkaisisi muusikoita tutustumaan fantasiatyyliin perustuvien sävellyksien tulkintaan, ja että he saisivat sitä kautta omaan musiikilliseen tulkintaansa uusia virikkeitä. Toccatojen kautta avautuu paljon mahdollisuuksia kokeilla omia tulkinnallisia rajojaan. Lisäksi stylus phantasticus- tyyli kannustaa urkujen monipuoliseen käyttöön etenkin sormiosoittoa ajatellen.
Stylus phantasticus -tyyliin liittyy useita musiikillisia osa-alueita, joihin olisi mielenkiintoista syventyä vielä tarkemmin. Opinnäytetyöni vahvisti kuitenkin käsitystäni siitä, kuinka saumattomasti teoreettinen tieto on yhteydessä luovuuteen ja kokeilunhaluun. Toccatojen ydinolemus näyttää säilyneen samana, vaikka niiden sävellystekniikka onkin muuttunut vuosisatojen kuluessa.
Työni alkuosa sisältää toccatojen kehitysvaiheiden kuvausta sekä taustoja klassisen musiikin kehittymisestä yleisesti renessanssista myöhäisbarokkiin. Loppupuolella käsittelen erityisesti urkujensoitolle tyypillisiä musiikillisia ominaispiirteitä, jotka tulisi huomioida toccatoja soitettaessa.
Tutkimusaineistona on käytetty historialähteitä, musiikinalan asiantuntijoiden kirjallisuutta, artikkeleita, nuottiesimerkkejä sekä vanhan musiikin esittäjien kotisivuja.
Opinnäytetyö on suunnattu etenkin urkureille, jotka kokevat stylus phantasticus -tyylin itselleen vieraaksi tai vaikeasti lähestyttäväksi. Toiveenani on, että opinnäytetyöni rohkaisisi muusikoita tutustumaan fantasiatyyliin perustuvien sävellyksien tulkintaan, ja että he saisivat sitä kautta omaan musiikilliseen tulkintaansa uusia virikkeitä. Toccatojen kautta avautuu paljon mahdollisuuksia kokeilla omia tulkinnallisia rajojaan. Lisäksi stylus phantasticus- tyyli kannustaa urkujen monipuoliseen käyttöön etenkin sormiosoittoa ajatellen.
Stylus phantasticus -tyyliin liittyy useita musiikillisia osa-alueita, joihin olisi mielenkiintoista syventyä vielä tarkemmin. Opinnäytetyöni vahvisti kuitenkin käsitystäni siitä, kuinka saumattomasti teoreettinen tieto on yhteydessä luovuuteen ja kokeilunhaluun. Toccatojen ydinolemus näyttää säilyneen samana, vaikka niiden sävellystekniikka onkin muuttunut vuosisatojen kuluessa.