Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

En utvärdering av huvudmonterade displays - En ny uppväckning inom virtuell verklighet

Ostrow, Alexander (2015)

 
Avaa tiedosto
HMD_VR_EXAMENSARBETE_FINAL_AO.pdf (17.23Mt)
Lataukset: 


Ostrow, Alexander
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713564
Tiivistelmä
Tekniken bakom den virtuella verkligheten är nära att komma ut på marknaden igen på ett mer imponerande sätt än förr. Sedan tekniken misslyckades att övertyga publiken på 1990-talet, hade ingen lust att ta det mer på allvar, redan själva termen virtuell verklighet skrämde många och fick därför ett dåligt rykte. År 2012 förändrades allt, när bolaget med namnet Oculus utvecklade en apparat som kallades Oculus Rift. Apparaten var en så kallad huvudmonterad display, som används för att uppleva en virtuell verklighet med en mycket högre kvalité än vad som någonsin hade gjorts förut. Efter det har Oculus haft en stor inverkan på andra bolag och flera utvecklare inom spelvärlden och har skapat en ny uppväckning av tekniken inom den virtuella verkligheten, som utvecklades redan på 1990-talet. Men denna gång kommer tekniken att få sitt verkliga genombrott. Denna avhandling är en litteraturstudie från källor på internet, som kommer att ta upp hur den virtuella verkligheten uppkom och varför den en gång misslyckades. Arbetet koncentrerar sig mer på den moderna tekniken i huvudmonterade displayer, hur tekniken fungerar och vad som krävs för att få en upplevelse av hög kvalitet i en virtuell verklighet. Jag tar upp de tre största och mest relevanta bolagen, som kommer att ge ut de första konsumentfärdiga huvudmonterade displayerna till marknaden inom ett år. De är Oculus Rift, HTC Vive (SteamVR) och Sony Project Morpheus. Jag gör en utvärdering av alla tre produkter och går igenom skillnaderna mellan dem, samt vad de har att erbjuda. En viktig observation är att eftersom konsumentversionerna ännu inte är ute på marknaden, har jag tagit information från de nyaste prototyperna som Oculus, Steam/HTC och Sony har producerat. Teknik och design kan ännu ändras för de slutliga versionerna. Till slut tar jag upp kort olika exempel vad en huvudmonterad display kan användas till inom olika industrin. Jag hoppas att denna avhandling kommer att väcka diskussion och intresse för dem som ännu inte har en klar överblick av vad en virtuell verklighet och huvumonterad display är, och varför den säkerligen kommer att bli en stor del i vårt vardagsliv i framtiden. För att fullständigt förstå den virtuella verkligheten, måste man pröva själv före man kan dra några slutsatser.
 
Virtual reality is at the brink of showing its true power for the mainstream. Since the failure of getting virtual reality into the public eye in the 1990’s, many dreaded the technology and left it alone. It all changed in 2012 when a company called Oculus developed a device called Oculus Rift, a head mounted display that allowed the user to experience virtual reality on a whole new level than ever before. Since then, the new head mounted display technology that Oculus presented, influenced many computer gaming developers and engineers around the globe and reignited the virtual reality hype that once was present in the 1990s. Only this time, virtual reality is here to stay. This thesis will acknowledge the history virtual reality and why it once failed to succeed, and then mainly concentrating on the three biggest and most relevant upcoming head mounted displays; Oculus Rift, HTC Vive and Sony Project Morpheus, who will all have their first consumer version out on sale latest in the second quarter of 2016. I will explain how the head mounted display works and what is required of the hardware to present a good quality virtual reality experience for the user. I will also be evaluating all three devices and their differences. Even though the main purpose of virtual reality and head mounted displays has leaned more to the entertainment industry, other industries could have massive benefits as well, in which I will shortly explain with a few examples. I will hope to bring more knowledge about virtual reality and head mounted displays and give a more clearer picture about the technology to people who are keen to know what the next big thing will be, and what we can expect of it in the near future. However, the most crucial thing about virtual reality is, that you have to experience it for yourself before forming a final opinion of it, and I hope this thesis will get people interested to try a head mounted display at least once.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste