Hoitotyön opiskelijoiden oppimiskokemuksia kulttuurisen kompetenssin kehittymisestä kansainvälisen vaihto-opiskelun myötä : Kirjallisuuskatsaus
Kantanen, Sini (2015)
Kantanen, Sini
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091414601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091414601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia oppimiskokemuksia hoitotyön opiskelijoilla on kulttuurisen kompetenssin kehittymisen näkökulmasta kansainvälisen vaihto-opiskelun myötä. Opinnäytetyössäni etsin sekä kansallista että kansainvälistä tutkimustietoa kulttuurisesta kompetenssista ja siihen liittyvistä eri hoitotyön tutkijoiden kehittämistä malleista. Tavoitteena oli tuoda esille monikulttuurisen hoitotyön tietojen ja taitojen tärkeyttä kansainvälistyvässä maailmassa. Kansainvälinen vaihto-opiskelu on yksi keino kehittää kulttuurista kompetenssia.
Opinnäytetyö on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tietokantahaun jälkeen valitsin kirjallisuuskatsaukseen mukaan yhteensä viisi (N=5) tieteellistä tutkimusta vuosilta 2005–2009. Aineiston analysoin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Analysoitujen tutkimusten perusteella hoitotyön opiskelijoiden kulttuurinen kompetenssi kehittyy useilla eri osa-alueilla. Kansainvälisellä vaihto-opiskelulla on vaikutusta kulttuuriseen tietoisuuteen, kulttuurisiin tietoihin ja taitoihin, kulttuuriseen kohtaamiseen, arvomaailmaan ja asenteisiin, kiinnostukseen ja motivaatioon, vuorovaikutustaitoihin sekä eettiseen ajatteluun. Lisäksi se voi myös kehittää opiskelijan persoonallisuuden piirteitä. Monet erilaiset tekijät, kuten opiskelijan persoonallisuus sekä vaihto-opiskelun järjestelyt ja kesto, vaikuttavat näiden osa-alueiden kehittymiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tietokantahaun jälkeen valitsin kirjallisuuskatsaukseen mukaan yhteensä viisi (N=5) tieteellistä tutkimusta vuosilta 2005–2009. Aineiston analysoin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Analysoitujen tutkimusten perusteella hoitotyön opiskelijoiden kulttuurinen kompetenssi kehittyy useilla eri osa-alueilla. Kansainvälisellä vaihto-opiskelulla on vaikutusta kulttuuriseen tietoisuuteen, kulttuurisiin tietoihin ja taitoihin, kulttuuriseen kohtaamiseen, arvomaailmaan ja asenteisiin, kiinnostukseen ja motivaatioon, vuorovaikutustaitoihin sekä eettiseen ajatteluun. Lisäksi se voi myös kehittää opiskelijan persoonallisuuden piirteitä. Monet erilaiset tekijät, kuten opiskelijan persoonallisuus sekä vaihto-opiskelun järjestelyt ja kesto, vaikuttavat näiden osa-alueiden kehittymiseen.