”On vaikeaa olla erilainen kuin muut, mutta siitä voi selvitä.” Draamatyöpajojen kehittämiskokeilu koululaisille ja koululaisten kokemuksia selviytymistä tukevista draamatyöpajoista
Koivisto, Säde; Koivisto, Pasi (2015)
Koivisto, Säde
Koivisto, Pasi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091714695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091714695
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin lapsille sekä nuorille draamakasvatuksen pilottityöpajoja sekä havainnoitiin työpajojen toimivuutta monikulttuurisille kohderyhmille. Työpajojen aiheina oli selviytyminen nuoruusiän erilaisista haasteista. Pääteemoiksi valikoitui tilaajan valitsemat syrjäytymisen ehkäisy, selviytymisen tukeminen sekä päihdekasvatus.
Syrjäytyminen on yhteiskunnassamme noussut viime vuosina paljon esille ja sen ehkäisemiseksi on järjestetty monia hankkeita sekä kehitetty erilaisia tukimuotoja. Tämä työ toteutettiin osana tilaajan Pakko Pärjätä- hanketta joka on syrjäytymisen ehkäisyn hanke lapsille ja nuorille. Konkreettinen työmme opinnäytetyössä oli pilottityöpajojen suunnittelu ja kolmen erilaisen draamakokonaisuuden kehittäminen yhdessä tilaajan kanssa osana koko hankkeen draamakasvatuskokonaisuuksia. Myöhemmin valmistuva materiaalikokonaisuus on erityisesti opettajille, nuorisotyöntekijöille ja eri yhteisön kouluttajille suunnattua.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämishanke ja työ on raportointi tehdystä konkreettisesta työstä työpajojen suunnittelussa ja kehittämisessä. Työ myös sisältää havaintoja taidelähtöisten menetelmien vaikutuksista lapsiin ja nuoriin opinnäytetyömme aikana toteutetuissa työpajoissa.
Työssä sekä vetämissämme pajoissa näkyi vahvasti monikulttuurisuus, sosiaalisen vahvistamisen konteksti sekä draamapedagogiikka. Lähteenä työssä onkin käytetty paljon draamapedagogisia teoksia, sekä monikulttuurisuuteen ja myös syrjäytymisen ilmiöön liittyvää kirjallisuutta. Teorian lisäksi lähteenä on myös pilottityöpajoista saatu materiaali, joka kerättiin havainnoinnin ja palautteen avulla.
Tavoitteena työssä oli luoda joitakin toiminnallisia työpajamalleja. Tämä helpottaa tietyistä teemoista keskustelua lasten ja nuorten kanssa ja antaa voimavaroja arjen haasteisiin.
Syrjäytyminen on yhteiskunnassamme noussut viime vuosina paljon esille ja sen ehkäisemiseksi on järjestetty monia hankkeita sekä kehitetty erilaisia tukimuotoja. Tämä työ toteutettiin osana tilaajan Pakko Pärjätä- hanketta joka on syrjäytymisen ehkäisyn hanke lapsille ja nuorille. Konkreettinen työmme opinnäytetyössä oli pilottityöpajojen suunnittelu ja kolmen erilaisen draamakokonaisuuden kehittäminen yhdessä tilaajan kanssa osana koko hankkeen draamakasvatuskokonaisuuksia. Myöhemmin valmistuva materiaalikokonaisuus on erityisesti opettajille, nuorisotyöntekijöille ja eri yhteisön kouluttajille suunnattua.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämishanke ja työ on raportointi tehdystä konkreettisesta työstä työpajojen suunnittelussa ja kehittämisessä. Työ myös sisältää havaintoja taidelähtöisten menetelmien vaikutuksista lapsiin ja nuoriin opinnäytetyömme aikana toteutetuissa työpajoissa.
Työssä sekä vetämissämme pajoissa näkyi vahvasti monikulttuurisuus, sosiaalisen vahvistamisen konteksti sekä draamapedagogiikka. Lähteenä työssä onkin käytetty paljon draamapedagogisia teoksia, sekä monikulttuurisuuteen ja myös syrjäytymisen ilmiöön liittyvää kirjallisuutta. Teorian lisäksi lähteenä on myös pilottityöpajoista saatu materiaali, joka kerättiin havainnoinnin ja palautteen avulla.
Tavoitteena työssä oli luoda joitakin toiminnallisia työpajamalleja. Tämä helpottaa tietyistä teemoista keskustelua lasten ja nuorten kanssa ja antaa voimavaroja arjen haasteisiin.