Avohuollon asumispalveluja tarjoava lasten ja jälkihuoltonuorten asumisyksikkö - Yksilöohjauksesta yhteisöllisyyteen
Nissilä, Maarit (2015)
Nissilä, Maarit
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317345
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää avohuollon tukitoimina asumispalveluja tarjoavan asumisyksikön vakituisten työntekijöiden ajatuksia omasta työnkuvastaan, muutoksista työnkuvassaan heillä käynnissä olleen kehittämishankkeen myötä, yksilöohjauksesta yhteisökasvatukseen siirtymisestä sekä tuottaa tietoa mahdollisista kehittämistarpeista.
Asumisyksikössä siirryttiin yksilöohjauksesta yhteisökasvatukseen syksyllä 2014 alkaneen kehittämishankkeen myötä ja työskentelytapoja muutettiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella näitä työnkuvassa tapahtuneita muutoksia työntekijöiden näkökulmasta sekä selkeyttää heidän työnkuvaansa.
Tutkimuksen teoriaosuuden tarkoituksena oli tuoda asumisyksikön työntekijöille teoriatietoa heidän työnsä tueksi. Teoriaosuudessa käsiteltiin käsitteitä, joita työntekijät voivat mahdollisesti hyödyntää työssään asumisyksikössä.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kaikkia viittä asumisyksikön vakituiseen henkilökuntaan kuuluvaa työntekijää. Tutkimuksen analysointi tehtiin teemahaastattelurunkoa apuna käyttäen.
Tutkimuksesta selvisi, että kehittämishanke oli tarpeen asumisyksikön toiminnan jatkuvuuden kannalta. Yksilöohjauksesta yhteisöllisyyteen siirtyminen oli kaikin puolin työläs, mutta erittäin tarpeellinen ja positiivinen muutos asumisyksikölle, sen työntekijöille ja asukkaille. Yhteisöllisyyden kasvatusperiaatteen myötä lapsille/nuorille kyettiin tarjoamaan heidän tarpeitaan vastaavia palveluja ja asukasvalinnoissa kiinnitettiin huomiota siihen, että asukasaines saatiin asumisyksikön palveluntarjontaa vastaavaksi.
Asumisyksikössä siirryttiin yksilöohjauksesta yhteisökasvatukseen syksyllä 2014 alkaneen kehittämishankkeen myötä ja työskentelytapoja muutettiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella näitä työnkuvassa tapahtuneita muutoksia työntekijöiden näkökulmasta sekä selkeyttää heidän työnkuvaansa.
Tutkimuksen teoriaosuuden tarkoituksena oli tuoda asumisyksikön työntekijöille teoriatietoa heidän työnsä tueksi. Teoriaosuudessa käsiteltiin käsitteitä, joita työntekijät voivat mahdollisesti hyödyntää työssään asumisyksikössä.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kaikkia viittä asumisyksikön vakituiseen henkilökuntaan kuuluvaa työntekijää. Tutkimuksen analysointi tehtiin teemahaastattelurunkoa apuna käyttäen.
Tutkimuksesta selvisi, että kehittämishanke oli tarpeen asumisyksikön toiminnan jatkuvuuden kannalta. Yksilöohjauksesta yhteisöllisyyteen siirtyminen oli kaikin puolin työläs, mutta erittäin tarpeellinen ja positiivinen muutos asumisyksikölle, sen työntekijöille ja asukkaille. Yhteisöllisyyden kasvatusperiaatteen myötä lapsille/nuorille kyettiin tarjoamaan heidän tarpeitaan vastaavia palveluja ja asukasvalinnoissa kiinnitettiin huomiota siihen, että asukasaines saatiin asumisyksikön palveluntarjontaa vastaavaksi.