Itsesäätelytaitojen kehityksen tukeminen varhaislapsuudessa
Järvenpää, Pauliina; Granberg, Saara (2015)
Järvenpää, Pauliina
Granberg, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517730
Tiivistelmä
Kehittämishankkeena tuotettiin käsikirja lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen tukemiseen kotona ja varhaiskasvatuksessa. Lapsen itsesäätelytaidot ovat tärkeä osa lapsen sosiaalista ja kognitiivista kehitystä. Lapsen itsesäätelyn vaikeudet näkyvät erityisesti ryhmätoiminnassa ja vaikuttavat lapsen hyvinvointiin läpi elämän. Oppimis- ja käyttäytymisvaikeuksien yleistyessä aihe on ajankohtainen. Itsesäätelytaitojen tukemisessa varhaislapsuudessa on tärkeää kodin ja varhaiskasvatuksen yhtenäiset toimintatavat.
Lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen ymmärrystä tarvitaan erilaisissa toimintaympäristöissä, joissa työskennellään lasten parissa. Itsesäätelytaidot kehittyvät vuorovaikutuksessa ensisijaisen kasvattajan kanssa. Pohja hyvälle itsesäätelykyvylle syntyy turvallisen kiintymyssuhteen kautta. Keskeistä itsesäätelyn kehityksessä ovat yksilön myötäsyntyiset ominaisuudet ja reagointitaipumukset sekä tarve ymmärtää, jäsentää ja hallita ympäristöään sekä itseään. Itsesäätelytaitojen kehitykseen vaikuttavat myös ympäristön palaute sekä aktiivinen, sosiaalinen toiminta.
Itsesäätelytaitojen tukemisesta hyötyvät kasvattajat sekä erityisesti lapsi itse. Tukemalla lapsen itsesäätelytaitoja parannetaan lapsen kykyä toimia ryhmässä, tunnistaa ja käsitellä omia tunteita sekä ylläpitää myönteistä mielialaa. Nämä taidot lisäävät lapsen hyvinvointia sekä auttavat selviytymään elämän eri tilanteissa.
Kehittämishankkeen toiminnallinen osuus toteutettiin Suikkilanseudun päivähoitoyksikössä vuonna 2015. Toiminnallinen osuus koostui lapsiryhmässä toimimisesta, lasten havainnoinnista sekä itsesäätelytaitoja tukevien toiminnallisten harjoitteiden käytännön toteuttamisesta. Teoreettinen viitekehys koostuu julkaistun tiedon lisäksi varhaiskasvatuksen erityisopettajan haastattelusta sekä kahden koulutuksen materiaaleista. Tuotoksena toteutettu käsikirja on suunniteltu lisäämään tietoutta itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisesta kotona ja varhaiskasvatuksessa. Käsikirja koostuu teoriaosuudesta, toimintaohjeista sekä varhaiskasvatusikäisille soveltuvista harjoitteista ja leikeistä. Lisäksi pohdimme hankkeen hyödynnettävyyttä itsearvioinnin ja saadun palautteen avulla.
Lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen ymmärrystä tarvitaan erilaisissa toimintaympäristöissä, joissa työskennellään lasten parissa. Itsesäätelytaidot kehittyvät vuorovaikutuksessa ensisijaisen kasvattajan kanssa. Pohja hyvälle itsesäätelykyvylle syntyy turvallisen kiintymyssuhteen kautta. Keskeistä itsesäätelyn kehityksessä ovat yksilön myötäsyntyiset ominaisuudet ja reagointitaipumukset sekä tarve ymmärtää, jäsentää ja hallita ympäristöään sekä itseään. Itsesäätelytaitojen kehitykseen vaikuttavat myös ympäristön palaute sekä aktiivinen, sosiaalinen toiminta.
Itsesäätelytaitojen tukemisesta hyötyvät kasvattajat sekä erityisesti lapsi itse. Tukemalla lapsen itsesäätelytaitoja parannetaan lapsen kykyä toimia ryhmässä, tunnistaa ja käsitellä omia tunteita sekä ylläpitää myönteistä mielialaa. Nämä taidot lisäävät lapsen hyvinvointia sekä auttavat selviytymään elämän eri tilanteissa.
Kehittämishankkeen toiminnallinen osuus toteutettiin Suikkilanseudun päivähoitoyksikössä vuonna 2015. Toiminnallinen osuus koostui lapsiryhmässä toimimisesta, lasten havainnoinnista sekä itsesäätelytaitoja tukevien toiminnallisten harjoitteiden käytännön toteuttamisesta. Teoreettinen viitekehys koostuu julkaistun tiedon lisäksi varhaiskasvatuksen erityisopettajan haastattelusta sekä kahden koulutuksen materiaaleista. Tuotoksena toteutettu käsikirja on suunniteltu lisäämään tietoutta itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisesta kotona ja varhaiskasvatuksessa. Käsikirja koostuu teoriaosuudesta, toimintaohjeista sekä varhaiskasvatusikäisille soveltuvista harjoitteista ja leikeistä. Lisäksi pohdimme hankkeen hyödynnettävyyttä itsearvioinnin ja saadun palautteen avulla.