Ekokampaajakoulutuksen tulevaisuus
Luukka, Kaisa (2015)
Luukka, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ekokampaajakoulutuksen tarve ja ajankohtaisuus sekä tutkia luonnonkosmetiikkaa globaalina trendinä. Tämä opinnäytetyö tulee osaksi tutkintoha-kemusta, johon on koottu yhteistyökumppanin toimesta perusteita ekokampaajan koulutuksen muuttamiselle omaksi ammatti- tai erikoisammattitutkinnoksi. Työn teoriaosuudessa perehdytään kestävään kehitykseen, luonnonkosmetiikkaan sekä kuluttajien tottumuksiin. Kampaajan työura ja työskentelyn haasteet on myös otettu esille. Kampaaja työskentelee alalla keskimääräisesti vain noin yhdeksän vuotta. Lyhyeen uraan vaikuttavat erilaiset altistumiset ja allergiat, jotka ovat hyvin yleisiä hiusalalla. Työssä käsitellään myös hiusalan ammatti- ja erikoisammattitutkintoja, jollaisena ekokampaajakoulutus tulevaisuudessa nähdään. Näiden lisäksi käsitellään ekokampaajakoulutuksen sisältöä nykyisellään sekä tarkastellaan ekologisia hiusalan koulutuksia Euroopassa.
Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin ekokampaajille ja ekokampaajaopiskelijoille kvalitatiivinen tutkimus, jossa selvitettiin koulutuksen ja uusien palveluiden vaikutusta liiketoimintaan sekä eko-kampaajien käsitystä asiakaskunnan suhtautumisesta ekokampaajan palveluihin. Tutkimushenkilöt valittiin yhdessä yhteistyökumppanin kanssa. Tutkimuksen perusteella ekokampaajan osaamiselle on selkeä tarve ja koulutus on kehittänyt ammattilaisten liiketoimintaa. Erikoistuminen on tuonut mahdollisuuden erottua kilpailijoista sekä vastata kuluttajien kysyntään. Myös perinteisille kampaamotuotteille allergisoituneet ammattilaiset olivat voineet jatkaa työskentelyä alalla.
Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin ekokampaajille ja ekokampaajaopiskelijoille kvalitatiivinen tutkimus, jossa selvitettiin koulutuksen ja uusien palveluiden vaikutusta liiketoimintaan sekä eko-kampaajien käsitystä asiakaskunnan suhtautumisesta ekokampaajan palveluihin. Tutkimushenkilöt valittiin yhdessä yhteistyökumppanin kanssa. Tutkimuksen perusteella ekokampaajan osaamiselle on selkeä tarve ja koulutus on kehittänyt ammattilaisten liiketoimintaa. Erikoistuminen on tuonut mahdollisuuden erottua kilpailijoista sekä vastata kuluttajien kysyntään. Myös perinteisille kampaamotuotteille allergisoituneet ammattilaiset olivat voineet jatkaa työskentelyä alalla.