Esimiestyön vaikutus myyntimotivaatioon
Pyttynen, Anna (2015)
Pyttynen, Anna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417573
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on esimiestyöskentelyn vaikutus myyntimotivaatioon. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee motivaatioteorioita ja motivaation edistämistä esimiestyön ja valmentavan johtamisen avulla.
Motivaatio on liikkeelle paneva voima ja sitä tarvitaan kaikissa toiminnoissamme. Motivaation tieteellinen tutkiminen on haastavaa ja siitä on tehty useita teorioita. Motivaatiota kehittämällä voidaan parantaa työntekijöiden tuloksellisuutta ja työhyvinvointia, sekä sitouttaa työntekijöitä yritykseen.
Esimiesten toiminnalla on suuri merkitys motivaation muodostumisessa. Motivaation kehittäminen tulisikin aloittaa esimiestoiminnan kehittämisellä. Esimiesten tulee keskittyä työyhteisön motivoimisessa sisäisten motivaatiotekijöiden kehittämiseen valmentavan johtamistavan avulla. Valmentavassa johtamisessa esimies auttaa kaikin tavoin työntekijöitä kehittymään työssään ja
löytämään työn merkityksen.
Työn empiirinen osuus koostuu DNA Oy:n Taivalkosken asiakaspalvelun palveluneuvojille tehdystä kyselystä. Tutkimuksessa selvitettiin palveluneuvojien myyntimotivaatioon vaikuttavia tekijöitä sekä esimiestyöskentelyn laatua Taivalkosken asiakaspalvelussa. Tavoitteena oli löytää motivaatioon vaikuttavia asioita ja kehityskohteita esimiestyöskentelyyn.
Tutkimustulosten perusteella Taivalkosken asiakaspalvelussa ollaan tyytyväisiä esimiehen antamaan tukeen, palautteeseen ja kannustamiseen. Kehityskohteiksi tutkimuksessa nousivat koulutus,tavoitteet sekä vaikutusmahdollisuudet organisaatiossa.
Motivaatio on liikkeelle paneva voima ja sitä tarvitaan kaikissa toiminnoissamme. Motivaation tieteellinen tutkiminen on haastavaa ja siitä on tehty useita teorioita. Motivaatiota kehittämällä voidaan parantaa työntekijöiden tuloksellisuutta ja työhyvinvointia, sekä sitouttaa työntekijöitä yritykseen.
Esimiesten toiminnalla on suuri merkitys motivaation muodostumisessa. Motivaation kehittäminen tulisikin aloittaa esimiestoiminnan kehittämisellä. Esimiesten tulee keskittyä työyhteisön motivoimisessa sisäisten motivaatiotekijöiden kehittämiseen valmentavan johtamistavan avulla. Valmentavassa johtamisessa esimies auttaa kaikin tavoin työntekijöitä kehittymään työssään ja
löytämään työn merkityksen.
Työn empiirinen osuus koostuu DNA Oy:n Taivalkosken asiakaspalvelun palveluneuvojille tehdystä kyselystä. Tutkimuksessa selvitettiin palveluneuvojien myyntimotivaatioon vaikuttavia tekijöitä sekä esimiestyöskentelyn laatua Taivalkosken asiakaspalvelussa. Tavoitteena oli löytää motivaatioon vaikuttavia asioita ja kehityskohteita esimiestyöskentelyyn.
Tutkimustulosten perusteella Taivalkosken asiakaspalvelussa ollaan tyytyväisiä esimiehen antamaan tukeen, palautteeseen ja kannustamiseen. Kehityskohteiksi tutkimuksessa nousivat koulutus,tavoitteet sekä vaikutusmahdollisuudet organisaatiossa.