Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalinen kouluympäristö ja alakoululaisen hyvinvointi

Torvinen, Jenni; Hakala, Teemu (2015)

 
Avaa tiedosto
Torvinen_Jenni.pdf (676.7Kt)
Lataukset: 


Torvinen, Jenni
Hakala, Teemu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018490
Tiivistelmä
Lapset viettävät koulussa suuren osan ajastaan. Kouluympäristöstä löytyy monia alakoululaisen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, joilla on positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia. Opinnäytetyössä keskityttiin ainoastaan kouluympäristön sosiaalisiin tekijöihin. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka koulun vuorovaikutus- ja ihmissuhteet vaikuttavat alakoululaisen hyvinvointiin ja millä keinoin hyvinvointia voidaan edistää.

Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Seinäjoella Törnävän alakoululla osana ILOA-projektia. Koululla pidettiin ”Hyvinvointia ja hyvää oloa kouluarkeen” -tuokio, johon kerättiin tietoa kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Hyvinvointituokion tarkoituksena oli antaa oppilaille tietoa siitä, kuinka he itse pystyvät vaikuttamaan omaan ja muiden hyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla koulun sosiaalista ympäristöä voidaan kehittää alakoululaisen hyvinvointia tukevaksi.

Opinnäytetyön tulosten mukaan alakoululaisten hyvinvointiin vaikuttivat monet tekijät koulun sosiaalisessa ympäristössä. Erityisesti kiusaamisella oli sosiaalisessa ympäristössä suuri merkitys alakoululaisten hyvinvointiin. Kiusaamisesta ei puhuta riittävästi alakoululaisten kanssa, mikä kävi ilmi koululla pidetyssä hyvinvointituokiossa. Opinnäytetyön tulosten mukaan jokaisella kouluyhteisön jäsenellä on oma merkityksensä hyvinvointia edistävän sosiaalisen kouluympäristön luomisessa. Terveydenhoitajat ovat avainasemassa lasten hyvinvoinnin edistämisessä, koska he ovat usein ainoita henkilöitä, joille lapset uskaltavat koulussa puhua henkilökohtaisista asioistaan. Lisäksi terveydenhoitajilla on mahdollisuus olla yhteistyössä opettajien, muun henkilökunnan ja oppilaan vanhempien kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste