Selection criteria for car rental customers at Helsinki Airport : Customer survey
Eronen, Tommi (2015)
Eronen, Tommi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018513
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää asiakkaiden kriteerit vuokra-auton valintaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Myös eri asiakasryhmien välisiä eroja tarkastellaan. Opinnäytetyössä selvitetään myös, vaikuttaako uusi, vuoden 2015 heinäkuussa avautunut junayhteys Helsinki-Vantaan lentoaseman vuokra-automarkkinoihin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa esitellään vuokra-autoalaa yleisesti ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla sekä markkinoinnin osa-alueita tällä alalla. Empiirinen osa sisältää haastattelemalla tehdyn asiakaskyselyn tulokset. Kysely toteutettiin vuokra-autojen pysäköintihallissa Helsinki-Vantaalla satunnaisesti valituille asiak-kaille käyttäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Vastaukset analysoitiin Webropol- ja Microsoft Excel -ohjelmilla.
Tulokset osoittavat, että tärkeimmät syyt asiakkaan tekemään valintaan ovat hintaan liittyvät tekijät ja sopimukset asiakkaan edustaman yhtiön ja vuokra-autoyrityksen välillä. Tärkein yksittäinen kriteeri vuokra-auton valinnassa on vastaajien mukaan hinta. Opinnäytetyön toimeksiantaja voi käyttää tuloksia ja tarjottua tietoa markkinointinsa kehittämiseen ja keskittämiseen tehokkaammaksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa esitellään vuokra-autoalaa yleisesti ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla sekä markkinoinnin osa-alueita tällä alalla. Empiirinen osa sisältää haastattelemalla tehdyn asiakaskyselyn tulokset. Kysely toteutettiin vuokra-autojen pysäköintihallissa Helsinki-Vantaalla satunnaisesti valituille asiak-kaille käyttäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Vastaukset analysoitiin Webropol- ja Microsoft Excel -ohjelmilla.
Tulokset osoittavat, että tärkeimmät syyt asiakkaan tekemään valintaan ovat hintaan liittyvät tekijät ja sopimukset asiakkaan edustaman yhtiön ja vuokra-autoyrityksen välillä. Tärkein yksittäinen kriteeri vuokra-auton valinnassa on vastaajien mukaan hinta. Opinnäytetyön toimeksiantaja voi käyttää tuloksia ja tarjottua tietoa markkinointinsa kehittämiseen ja keskittämiseen tehokkaammaksi.