Palpaatio- ja sonopalpaatio-opetuksen erot fysioterapeuttiopiskelijoiden oppimisessa
Niskanen, Emma (2015)
Niskanen, Emma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218914
Tiivistelmä
Palpaatio on useiden terveysalan ammattilaisten käytössä oleva taito. Palpaatiotaidon opettamiseen ja oppimiseen liittyy kuitenkin haasteita. Palpaation merkittävimpinä haasteina voidaan pitää sen tarkkuutta, toistettavuutta sekä subjektiivisuutta. Ultraäänikuvantamisen hyödyntäminen fysioterapiaopinnoissa on aiheena ajankohtainen. Ultraäänikuvantaminen on todettu luotettavaksi ja toistettavaksi menetelmäksi. Ultraääntä voidaan käyttää tutkimustyökaluna terveydenhuollossa. Se on turvallinen sekä kustannustehokas menetelmä, jonka avulla voidaan saada reaaliaikaista tietoa esimerkiksi tuki- ja liikuntaelimistöstä. Ultraäänikuvantamisen hyödyntämistä fysioterapiaopiskelijoiden palpaatio-opetuksessa on tutkittu hyvin vähän. Muilla terveydenhuollon aloilla ultraäänikuvantaminen on todettu hyödylliseksi menetelmäksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia fysioterapiaopiskelijoiden oppimistuloksia lantion ja lantionpohjan alueen anatomian oppimisessa kahden eri opetusmenetelmän avulla. Työssä verrattiin kahta opetusmenetelmää, palpaatiota sekä sonopalpaatiota, lantionpohjan sekä lantion alueen tuki- ja liikuntaelimistön anatomian opetuksessa.
Tutkimus koostui kahdesta tutkimuspäivästä, joiden aikana tutkittiin kahdeksan Metropolia Ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijan oppimista lantion ja lantionpohjan alueen anatomiasta. Tutkimuksessa verrattiin kahden eri ryhmän tutkimusryhmän sekä verrokkiryhmän tuloksia toisiinsa. Verrokkiryhmä sai opetusta kyseiseltä aihealueelta palpaatio-opetuksena ja tutkimusryhmä vastaavaa opetusta sonopalpaatio-opetuksena. Tutkittavat suorittivat yksilöllisesti alku- sekä loppumittauksen ja mittausten tuloksia verrattiin toisiinsa.
Tämän satunnaistetun kontrolloidun tutkimuksen tuloksien mukaan näillä menetelmillä ei pystytty osoittamaan eroja opetusmenetelmien välillä. Tutkimuksen tulokset ovat ristiriidassa aikaisempien tutkimustuloksien kanssa. Suuremmilla tutkimusjoukoilla toteutetut lisätutkimukset kyseisestä aihealueesta ovat tarpeen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia fysioterapiaopiskelijoiden oppimistuloksia lantion ja lantionpohjan alueen anatomian oppimisessa kahden eri opetusmenetelmän avulla. Työssä verrattiin kahta opetusmenetelmää, palpaatiota sekä sonopalpaatiota, lantionpohjan sekä lantion alueen tuki- ja liikuntaelimistön anatomian opetuksessa.
Tutkimus koostui kahdesta tutkimuspäivästä, joiden aikana tutkittiin kahdeksan Metropolia Ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijan oppimista lantion ja lantionpohjan alueen anatomiasta. Tutkimuksessa verrattiin kahden eri ryhmän tutkimusryhmän sekä verrokkiryhmän tuloksia toisiinsa. Verrokkiryhmä sai opetusta kyseiseltä aihealueelta palpaatio-opetuksena ja tutkimusryhmä vastaavaa opetusta sonopalpaatio-opetuksena. Tutkittavat suorittivat yksilöllisesti alku- sekä loppumittauksen ja mittausten tuloksia verrattiin toisiinsa.
Tämän satunnaistetun kontrolloidun tutkimuksen tuloksien mukaan näillä menetelmillä ei pystytty osoittamaan eroja opetusmenetelmien välillä. Tutkimuksen tulokset ovat ristiriidassa aikaisempien tutkimustuloksien kanssa. Suuremmilla tutkimusjoukoilla toteutetut lisätutkimukset kyseisestä aihealueesta ovat tarpeen.