Päihdepelikortit ennaltaehkäisevässä päihdetyössä
Tarvainen, Matleena; Lahti, Annakaisa (2015)
Tarvainen, Matleena
Lahti, Annakaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617967
Tiivistelmä
Nuorten päihteidenkäyttö on osittain ollut laskusuuntainen, mutta kokeilukäyttö kiinnostaa nuoria. Ammattikoulujen ja lukioiden välillä on todettu terveyseroja, ammattikoulussa opiskelevien nuorten terveys on tutkimuksissa koettu huonommaksi ja heillä on suuremmat riskit syrjäytyä ja ajautua päihdekokeiluihin tai päihteidenkäyttäjäksi. Nuoret eivät tiedä millaisia riskejä liittyy pelkästään jo päihteiden kokeiluihin. Mainonnan kautta markkinoille tulee uusia päihteitä, joista ei vielä ole riittävästi tutkittua tietoa tai ne voivat antaa terveellisemmän vaikutelman, kuten sähkösavuke. On tärkeää, että ammattikoulujen päihdekasvatusta kehitetään sillä laki ennaltaehkäisevästä päihdetyöstä tähtää nimenomaan terveyserojen kaventamiseen. Tästä syystä valitsimme kohderyhmäksemme juuri ammattikoulussa opiskelevat nuoret.
Ennaltaehkäisevään päihdekasvatukseen kuuluu päihteiden käytön tunnistaminen, varhainen puuttuminen ja hoitoonohjaus. Ehkäisevä päihdetyö voidaan jakaa kolmeen eri tasoon, primaari-, sekundaari-, ja tertiääritasoon. Primaaritason ehkäisevään päihdetyöhön kuuluu esimerkiksi kodin ja koulun kasvatustyö. Etsimme lisäksi tietoa päihteistä joita nuoret tutkitusti käyttävät tai ovat vaarassa kokeilla, kuten alkoholi, tupakkatuotteet ja huumeet.
Opinnäytetyön aiheena oli ennaltaehkäisevä päihdekasvatus nuorille. Opinnäytetyön tavoitteina oli antaa päihdekasvatusta ammattioppilaitoksen opiskelijoille, lisätä ja kehittää omaa ammatillisuutta sekä kehittää työelämän kumppanin toimintaa nuorten päihdekasvatuksessa. Tavoitteenamme oli kehittää aiemmin laatimaamme päihdepeliä helpommin käytettäväksi keräämällä palautetta sekä hyödyntämällä teoriatietoa sekä aiemmin kerättyä palautetta.
Työelämän yhteistyökumppanina oli Järvenpään ammattioppilaitos Keuda. Saimme pelata peliä ja pyytää palautetta ammattikoulua käyviltä nuorilta. Terveystiedon lehtori koordinoi sopivia pienryhmiä ja tiloja meille. Keräsimme sekä suullista että kirjallista nimetöntä ja vapaaehtoista palautetta ja kehittämisehdotuksia. Niiden pohjalta kehitimme peliä. Päihdepeliä voidaan hyödyntää heidän toiminnassaan myös tulevaisuudessa.
Palautteiden perusteella kehitimme peliin sopivia kysymyksiä ja saimme tietää että pelin pelaaminen oli kiinnostavaa ja toimiva keino saada lisää tietoa päihteiden kokeilun ja käytön haitoista sekä annetaan nuorille mahdollisuus keskustella pienryhmässä aikuisen ohjatessa keskustelua tarvittaessa. Pelin kautta nuori oppii pohtimaan, arvioimaan ja soveltamaan päihdetietoutta. Prosessin aikana kerätyn palautteen ja pelikokemuksen perusteella koemme, että opinnäytetyön merkittävimmät tavoitteet saavutettiin.
Nykynuoriso käyttää paljon erilaisia teknisiä laitteita ja viettää aikaansa internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Myös päihdekasvatuksen on pysyttävä ajan hermolla ja tulee olla muokattavissa nykynuorison tarpeisiin ja osaamiseen sopivaksi. Erilaisten pelien käyttö oppimisen tukena on hyvä toiminnallinen menetelmä, joka kiinnostaa nuorisoa. Kehittämäämme päihdepeliä on mahdollisuus kehittää moniin eri suuntiin, uusia kysymyksiä voi kehittää jo olemassa olevilta aihealueilta tai uusilta aihealueilta sekä nykytrendien mukaan myös mobiili ja internet versiot voisivat olla toimivia vaihtoehtoja.
Ennaltaehkäisevään päihdekasvatukseen kuuluu päihteiden käytön tunnistaminen, varhainen puuttuminen ja hoitoonohjaus. Ehkäisevä päihdetyö voidaan jakaa kolmeen eri tasoon, primaari-, sekundaari-, ja tertiääritasoon. Primaaritason ehkäisevään päihdetyöhön kuuluu esimerkiksi kodin ja koulun kasvatustyö. Etsimme lisäksi tietoa päihteistä joita nuoret tutkitusti käyttävät tai ovat vaarassa kokeilla, kuten alkoholi, tupakkatuotteet ja huumeet.
Opinnäytetyön aiheena oli ennaltaehkäisevä päihdekasvatus nuorille. Opinnäytetyön tavoitteina oli antaa päihdekasvatusta ammattioppilaitoksen opiskelijoille, lisätä ja kehittää omaa ammatillisuutta sekä kehittää työelämän kumppanin toimintaa nuorten päihdekasvatuksessa. Tavoitteenamme oli kehittää aiemmin laatimaamme päihdepeliä helpommin käytettäväksi keräämällä palautetta sekä hyödyntämällä teoriatietoa sekä aiemmin kerättyä palautetta.
Työelämän yhteistyökumppanina oli Järvenpään ammattioppilaitos Keuda. Saimme pelata peliä ja pyytää palautetta ammattikoulua käyviltä nuorilta. Terveystiedon lehtori koordinoi sopivia pienryhmiä ja tiloja meille. Keräsimme sekä suullista että kirjallista nimetöntä ja vapaaehtoista palautetta ja kehittämisehdotuksia. Niiden pohjalta kehitimme peliä. Päihdepeliä voidaan hyödyntää heidän toiminnassaan myös tulevaisuudessa.
Palautteiden perusteella kehitimme peliin sopivia kysymyksiä ja saimme tietää että pelin pelaaminen oli kiinnostavaa ja toimiva keino saada lisää tietoa päihteiden kokeilun ja käytön haitoista sekä annetaan nuorille mahdollisuus keskustella pienryhmässä aikuisen ohjatessa keskustelua tarvittaessa. Pelin kautta nuori oppii pohtimaan, arvioimaan ja soveltamaan päihdetietoutta. Prosessin aikana kerätyn palautteen ja pelikokemuksen perusteella koemme, että opinnäytetyön merkittävimmät tavoitteet saavutettiin.
Nykynuoriso käyttää paljon erilaisia teknisiä laitteita ja viettää aikaansa internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Myös päihdekasvatuksen on pysyttävä ajan hermolla ja tulee olla muokattavissa nykynuorison tarpeisiin ja osaamiseen sopivaksi. Erilaisten pelien käyttö oppimisen tukena on hyvä toiminnallinen menetelmä, joka kiinnostaa nuorisoa. Kehittämäämme päihdepeliä on mahdollisuus kehittää moniin eri suuntiin, uusia kysymyksiä voi kehittää jo olemassa olevilta aihealueilta tai uusilta aihealueilta sekä nykytrendien mukaan myös mobiili ja internet versiot voisivat olla toimivia vaihtoehtoja.