Hoitotyön opiskelijoiden käsitys kirurgisen potilaan hyvästä haavanhoidosta
Mettovaara, Johanna; Paukkeri, Anne (2015)
Mettovaara, Johanna
Paukkeri, Anne
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319275
Tiivistelmä
Kirurgisen potilaan hyvä haavanhoito koostuu eri osa-alueista. Haavan para-neminen ja potilaan kuntoutuminen ovat kansantaloudellisestikin merkittäviä osa-alueita terveydenhuollossa. Haavanhoito kuuluu olennaisena osana hyvän hoitotyön perusosaamiseen. Haavanhoitotyön osaamista tarvitaan sekä julkisella että yksityisellä sektorilla niin erikoissairaanhoidossa kuin perusterveydenhuollossa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee hyvän haavanhoidon eri osa-alueita puhtaan kirurgisen haavanhoidon osalta. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hoitotyön opiskelijoiden käsitystä hyvästä haavanhoidosta. Tavoitteena oli tuoda esiin tietoa kirurgisen potilaan hyvästä haavanhoidosta ja sen eri osa-alueista. Toisena tavoitteena tutkimuksessa oli tuoda esiin opiskelijoiden esittämiä kehittämistarpeita haavanhoidon opetuksesta. Henkilökohtaisena tavoitteena oli tutkimuksen tekemisen oppiminen, sekä oppia lisää hyvästä haavanhoidosta.
Tutkimus toteutettiin Lapin ammattikorkeakoulussa Kemin kampuksella keväällä 2015. Kyselyyn vastasivat erivaiheessa olevat hoitotyön opiskelijat. Kyselylomakkeita jaettiin 105 ja niitä palautui 83. Vastausprosentti oli 79. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla ja niiden pohjalta saadut tulokset esitetään lukuina, taulukoina ja kuvioina tässä opinnäytetyössä.
Tulosten mukaan hoitotyön opiskelijoiden käsitys hyvästä haavanhoidosta oli hyvää, ja parhaiten vastaajien mielestä tietoa oli aseptiikan osa-alueesta. Kai-kista muista haavanhoidon osa-alueista ravitsemus, kipu, liikkuminen, ohjaus ja kirjaaminen opiskelijat halusivat lisää tietoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee hyvän haavanhoidon eri osa-alueita puhtaan kirurgisen haavanhoidon osalta. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hoitotyön opiskelijoiden käsitystä hyvästä haavanhoidosta. Tavoitteena oli tuoda esiin tietoa kirurgisen potilaan hyvästä haavanhoidosta ja sen eri osa-alueista. Toisena tavoitteena tutkimuksessa oli tuoda esiin opiskelijoiden esittämiä kehittämistarpeita haavanhoidon opetuksesta. Henkilökohtaisena tavoitteena oli tutkimuksen tekemisen oppiminen, sekä oppia lisää hyvästä haavanhoidosta.
Tutkimus toteutettiin Lapin ammattikorkeakoulussa Kemin kampuksella keväällä 2015. Kyselyyn vastasivat erivaiheessa olevat hoitotyön opiskelijat. Kyselylomakkeita jaettiin 105 ja niitä palautui 83. Vastausprosentti oli 79. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla ja niiden pohjalta saadut tulokset esitetään lukuina, taulukoina ja kuvioina tässä opinnäytetyössä.
Tulosten mukaan hoitotyön opiskelijoiden käsitys hyvästä haavanhoidosta oli hyvää, ja parhaiten vastaajien mielestä tietoa oli aseptiikan osa-alueesta. Kai-kista muista haavanhoidon osa-alueista ravitsemus, kipu, liikkuminen, ohjaus ja kirjaaminen opiskelijat halusivat lisää tietoa.