SBmatkojen markkinointi ja tuotteistus
Koponen, Pauliina (2015)
Koponen, Pauliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319238
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin matkatoimisto SBmatkoille ja sen tarkoituksena oli pohtia keinoja, joilla SBmatkojen toimintaa saataisiin kannattavammaksi. Toiminnallisessa työssä keskityttiin markkinoinnin ja tuotteistamisen keinoihin myynnin kasvua tavoiteltaessa. Työlle asetettiin kolme tavoitetta. Ensimmäinen niistä oli suunnitella SBmatkojen markkinointi vuodelle 2016. Toisena tavoitteena oli tuotteistaa yrityksen matkaohjelmia niin, että ne vastaavat tuotteistamisen kolmeen avainkysymykseen: ”Mitä tuote sisältää?”, ”Mitä tuote maksaa?” ja ”Kuka tai ketkä tuotteen sisällöstä vastaavat?”. Kolmantena tavoitteena oli tehdä yritykselle asiakaspalautelomake. Lomakkeen avulla voitaisiin seurata niin markkinoinnin, kuin tuotteistamisenkin toimivuutta. Lisäksi säännöllinen asiakaspalaute antaisi yritykselle mahdollisuuden tehdä korjausliikkeitä nopeasti ja parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Aluksi teoriaosuudessa käsiteltiin tuotteistamisen merkitystä, sen hyötyjä ja vaikutusta markkinointiin. Toisessa osuudessa käsiteltiin markkinoinnin peruskäsitteitä, kuten segmentointia, kilpailua, markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta sekä hinnoittelua ja markkinointiviestintää. Markkinointiviestinnän keinoista nostettiin esille myös Internet-markkinointi ja sen osa-alue sosiaalinen media. Näin siksi, että SBmatkat käyttää markkinoinnissaan runsaasti Facebook-mainontaa hyväkseen.
Käytännön toteutuksena yritykselle syntyi kuusi valmista matkaohjelmaa, markkinoinnin toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ja asiakaskysely, johon asiakkaita pyydetään vastaamaan matkalta saapuessa. Lisäksi yritykselle valmistui markkinoinnin suunnitteluprosessi, joka toimii pohjana markkinoinnin toimintasuunnitelmalle. Markkinoinnin suunnitteluprosessin runkoa voi tulevinakin vuosina käyttää apuna markkinointisuunnitelmaa tehdessä, joten siitä saadaan hyötyä pitkäksi aikaa.
Aluksi teoriaosuudessa käsiteltiin tuotteistamisen merkitystä, sen hyötyjä ja vaikutusta markkinointiin. Toisessa osuudessa käsiteltiin markkinoinnin peruskäsitteitä, kuten segmentointia, kilpailua, markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta sekä hinnoittelua ja markkinointiviestintää. Markkinointiviestinnän keinoista nostettiin esille myös Internet-markkinointi ja sen osa-alue sosiaalinen media. Näin siksi, että SBmatkat käyttää markkinoinnissaan runsaasti Facebook-mainontaa hyväkseen.
Käytännön toteutuksena yritykselle syntyi kuusi valmista matkaohjelmaa, markkinoinnin toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ja asiakaskysely, johon asiakkaita pyydetään vastaamaan matkalta saapuessa. Lisäksi yritykselle valmistui markkinoinnin suunnitteluprosessi, joka toimii pohjana markkinoinnin toimintasuunnitelmalle. Markkinoinnin suunnitteluprosessin runkoa voi tulevinakin vuosina käyttää apuna markkinointisuunnitelmaa tehdessä, joten siitä saadaan hyötyä pitkäksi aikaa.