Social media marketing : case: Hostel Company X
Heikkinen, Senni (2015)
Heikkinen, Senni
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419385
Tiivistelmä
Markkinointi on kohdannut uuden digitaalisen aikakauden ja Internetin vallankumouksen. Tavanomaiset markkinoinnin muodot ovat hiljalleen jääneet unholaan ja tilalle on tullut uusia digitaalisia markkinointikeinoja, kuten sosiaalinen media. Sosiaalinen media markkinointikanavana tarjoaa uuden perspektiivin markkinointiin ja asiakashankintaan. Opinnäytetyön tarkoitus on tutustua sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinoinnissa ja asiakkaiden tavoittamisessa. Lopullinen tarvoite on kehittää sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Yritys X:lle, jonka avulla markkinointia sosiaalisessa mediassa on tarkoitus parantaa, jotta yritys tavoittaisi enemmän suomalaisia nuoria asiakkaakseen.
Opinnäytetyö toteutetaan deduktiivisesti ja apuna on käytetty sekä määrällistä, että laadullista lähestymistapaa. Sekundäärinen tieto hankitaan erilaisista kirjallisista lähteistä, kuten kirjoista, artikkeleista sekä internetsivustoilta. Sekundäärisiä lähteitä tukemaan on kerättyä primäärisiä aineistoja, kuten verkkokysely ja Yritys X:n henkilökunnan haastattelu.
Tässä tutkimuksessa käytettyjä teorioita ovat mm. markkinoinnin 4P:tä, sekä markkinoinnin 4C:tä, joita on käytetty syvällisemmän tiedon keräämiseksi markkinoinnista. Myös teorioita ostopäätösten tekemisestä on käytetty apuna tutkimusta tehdessä. Koska tutkimuksen päätarkoitus on luoda asiakasyritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, on apuna käytetty myös SWOT- analyysia.
Yhteenvetona todetaan, että suomalaisten tavoittaminen sosiaalisen median kautta on helppoa ja markkinoinnin keskittäminen sosiaaliseen mediaan on kannattavaa, kunhan markkinointi on tarpeeksi aktiivista ja käytössä on oikeat kanavat.
Opinnäytetyö toteutetaan deduktiivisesti ja apuna on käytetty sekä määrällistä, että laadullista lähestymistapaa. Sekundäärinen tieto hankitaan erilaisista kirjallisista lähteistä, kuten kirjoista, artikkeleista sekä internetsivustoilta. Sekundäärisiä lähteitä tukemaan on kerättyä primäärisiä aineistoja, kuten verkkokysely ja Yritys X:n henkilökunnan haastattelu.
Tässä tutkimuksessa käytettyjä teorioita ovat mm. markkinoinnin 4P:tä, sekä markkinoinnin 4C:tä, joita on käytetty syvällisemmän tiedon keräämiseksi markkinoinnista. Myös teorioita ostopäätösten tekemisestä on käytetty apuna tutkimusta tehdessä. Koska tutkimuksen päätarkoitus on luoda asiakasyritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, on apuna käytetty myös SWOT- analyysia.
Yhteenvetona todetaan, että suomalaisten tavoittaminen sosiaalisen median kautta on helppoa ja markkinoinnin keskittäminen sosiaaliseen mediaan on kannattavaa, kunhan markkinointi on tarpeeksi aktiivista ja käytössä on oikeat kanavat.