Toiminnanohjausjärjestelmän hankintaprosessi pk-yrityksessä : case Suomen Media & Action Oy
Suvitie, Taina (2015)
Suvitie, Taina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719619
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen Media & Action Oy, jossa on harkittu toiminnanohjausjärjestelmän hankintaa. Vanha kassa- ja varastojärjestelmä ei ollut riittävä laajentuneen toiminnan tarpeisiin. Kustannusten seuraamiseen, päätöksenteon tueksi ja töiden organisoimiseksi tarvittiin tehokkaampia välineitä.
Globalisaatio, kova kilpailu, isot palkkakustannukset ja tekniikan kehittyminen pakottavat yhä pienemmät yritykset automatisoimaan toimintojaan. Pienessä yrityksessä kasvu aiheuttaa usein tarpeen dokumentoida ja jakaa tietoa tehokkaammin. Päätöksenteko helpottuu, kun päätösten tueksi saadaan ajantasaista tietoa. Kuitenkin suuri osa pk-yritysten järjestelmähankinnoista epäonnistuu. Tämä johtuu mm. siitä, että resursseja ei ole riittävästi, aikataulut tai budjetti pettävät tai johto tai henkilöstö ei sitoudu hankkeeseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä asioita pk-yrityksen kannattaa ottaa huomioon ennen toiminnanohjausjärjestelmän hankintaa ja millä tavoin järjestelmähankkeen karikot voidaan välttää. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tässä opinnäytetyössä sovellettiin Suomessa kehitettyä C-CEI-menetelmää, jonka tarkoituksena on helpottaa pk-yritysten järjestelmähankintoja ja estää hankkeiden epäonnistumisia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi vaatimusmäärittely, jonka toimeksiantajayritys voi liittää mukaan tarjouspyyntöön. Tutkimuksessa huomattiin, että toiminnanohjausjärjestelmän tärkeimmät osat tälle yritykselle ovat kassa, varastonhallinta ja ostolaskujen käsittely. Lisäksi todettiin, että toiminnanohjausjärjestelmän valinnassa ja verkkokauppaintegroinnissa kannattaa käyttää asiantuntija-apua. Selvityksen perusteella toimeksiantajayrityksessä tiedostettiin järjestelmähankkeen riskit ja haasteet entistä paremmin.
Globalisaatio, kova kilpailu, isot palkkakustannukset ja tekniikan kehittyminen pakottavat yhä pienemmät yritykset automatisoimaan toimintojaan. Pienessä yrityksessä kasvu aiheuttaa usein tarpeen dokumentoida ja jakaa tietoa tehokkaammin. Päätöksenteko helpottuu, kun päätösten tueksi saadaan ajantasaista tietoa. Kuitenkin suuri osa pk-yritysten järjestelmähankinnoista epäonnistuu. Tämä johtuu mm. siitä, että resursseja ei ole riittävästi, aikataulut tai budjetti pettävät tai johto tai henkilöstö ei sitoudu hankkeeseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä asioita pk-yrityksen kannattaa ottaa huomioon ennen toiminnanohjausjärjestelmän hankintaa ja millä tavoin järjestelmähankkeen karikot voidaan välttää. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tässä opinnäytetyössä sovellettiin Suomessa kehitettyä C-CEI-menetelmää, jonka tarkoituksena on helpottaa pk-yritysten järjestelmähankintoja ja estää hankkeiden epäonnistumisia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi vaatimusmäärittely, jonka toimeksiantajayritys voi liittää mukaan tarjouspyyntöön. Tutkimuksessa huomattiin, että toiminnanohjausjärjestelmän tärkeimmät osat tälle yritykselle ovat kassa, varastonhallinta ja ostolaskujen käsittely. Lisäksi todettiin, että toiminnanohjausjärjestelmän valinnassa ja verkkokauppaintegroinnissa kannattaa käyttää asiantuntija-apua. Selvityksen perusteella toimeksiantajayrityksessä tiedostettiin järjestelmähankkeen riskit ja haasteet entistä paremmin.