Hakukoneoptimointi: case Yritys X
Alakärppä, Roope (2015)
Alakärppä, Roope
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120328
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa toimeksiantajan Internet-sivuston näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa tiettyjen palveluiden osalta. Tutkimuksessa käytettiin hakukoneoptimointia, jonka avulla on mahdollista parantaa Internet-sivujen sijoitusta hakutuloksissa. Opinnäytetyö on case-tutkimus ja tutkimusote konstruktiivinen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kertoo hakukoneoptimoinnista yleisesti, Web-analytiikasta ja kävijäseurannasta sekä hakukoneoptimoinnin teknisistä osa-alueista. Teoriaosuudessa käydään myös läpi toimeksiantajan sivuston lähtötilanne sekä julkaisujärjestelmän sopivuus hakukoneoptimointiin.
Empiirisessä osassa suoritettiin hakukoneoptimointi yrityksen Internet-sivustolle teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena oli päästä toivotuilla avainsanoilla Googlen ensimmäisten hakutulosten joukkoon.
Tulokset analysoitiin käyttämällä hakutulosten seurantaan käytettävää työkalua sekä kävijäseurantaraporttia. Tulosten analysoinnin pohjalta voidaan todeta, että hakukoneoptimointi paransi toimeksiantajan Internet-sivuston näkyvyyttä huomattavasti sekä lisäsi sivuston kävijämääriä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kertoo hakukoneoptimoinnista yleisesti, Web-analytiikasta ja kävijäseurannasta sekä hakukoneoptimoinnin teknisistä osa-alueista. Teoriaosuudessa käydään myös läpi toimeksiantajan sivuston lähtötilanne sekä julkaisujärjestelmän sopivuus hakukoneoptimointiin.
Empiirisessä osassa suoritettiin hakukoneoptimointi yrityksen Internet-sivustolle teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena oli päästä toivotuilla avainsanoilla Googlen ensimmäisten hakutulosten joukkoon.
Tulokset analysoitiin käyttämällä hakutulosten seurantaan käytettävää työkalua sekä kävijäseurantaraporttia. Tulosten analysoinnin pohjalta voidaan todeta, että hakukoneoptimointi paransi toimeksiantajan Internet-sivuston näkyvyyttä huomattavasti sekä lisäsi sivuston kävijämääriä.