Yritysasiakasmyynti ja -markkinointi : case: pito- ja lounastupa Punahilkka
Hietaharju, Sini (2015)
Hietaharju, Sini
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021534
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee yritysmarkkinointia lounasravintolalle. Ensimmäisenä osiona on tietoperusta, joka käsittelee markkinointia markkinoinnin klassisten kilpailukeinojen näkökulmasta, sekä yritysmarkkinointia sille tyypillisin piirtein. Toisena osiona on toiminnallinen osuus, joka koostuu markkinoinnin suunnitteluprosessista toimeksiantajalleni, eli Pito- ja lounastupa Punahilkalle. Suunnitteluprosessi sisältää käytännön toimenpiteinä esitteen suunnittelun ja teon toimeksiantajayritykselle, sekä henkilökohtaista myyntityötä ja sen arviointia ja kehittämistä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada lisää asiakkaita Pito- ja lounastupa Punahilkalle. Alkukartoituksen jälkeen järkevimmäksi kohderyhmäksi muodostui yritysasiakkaiden hankkiminen sopimusasiakkaiksi. Tämä lisäisi varmemmin kassavirtaa kuin esimerkiksi ohikulkumatkailijoihin keskittyminen, joka myös oli alussa yksi vaihtoehdoista.
Yritysasiakkaiden saamiseksi kehitin esitteen, jossa esitellään Pito- ja lounastupa Punahilkka, ja yritysasiakkaille räätälöity sopimushinta sekä maksutavat. Esitteen valmistuttua kontaktoin prospekteja mahdollista yritysvierailua ajatellen. Käytin siis keinona yritysmarkkinoinnissa usein käytettävää menetelmää, henkilökohtaista myyntityötä.
Lopuksi kokosin yhteen ja analysoin esitteen ja henkilökohtaisen myyntityön luomia hyötyjä Pito- ja lounastupa Punahilkalle ja itselleni oppimisen osalta. Lisäksi esittelin myös muut käytännön toimenpiteeni, joiden tarve muodostui markkinoinnin suunnitteluprosessia luodessa. Pohdin myös mahdollisia jatkotoimia itseni ja Pito- ja lounastupa Punahilkan näkökulmasta.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada lisää asiakkaita Pito- ja lounastupa Punahilkalle. Alkukartoituksen jälkeen järkevimmäksi kohderyhmäksi muodostui yritysasiakkaiden hankkiminen sopimusasiakkaiksi. Tämä lisäisi varmemmin kassavirtaa kuin esimerkiksi ohikulkumatkailijoihin keskittyminen, joka myös oli alussa yksi vaihtoehdoista.
Yritysasiakkaiden saamiseksi kehitin esitteen, jossa esitellään Pito- ja lounastupa Punahilkka, ja yritysasiakkaille räätälöity sopimushinta sekä maksutavat. Esitteen valmistuttua kontaktoin prospekteja mahdollista yritysvierailua ajatellen. Käytin siis keinona yritysmarkkinoinnissa usein käytettävää menetelmää, henkilökohtaista myyntityötä.
Lopuksi kokosin yhteen ja analysoin esitteen ja henkilökohtaisen myyntityön luomia hyötyjä Pito- ja lounastupa Punahilkalle ja itselleni oppimisen osalta. Lisäksi esittelin myös muut käytännön toimenpiteeni, joiden tarve muodostui markkinoinnin suunnitteluprosessia luodessa. Pohdin myös mahdollisia jatkotoimia itseni ja Pito- ja lounastupa Punahilkan näkökulmasta.