Satuloikka : varhaiskasvatuksen kielikylpyä ja tarinoita lautapelin keinoin
Hiltunen, Heidi; Laine, Annemari (2015)
Hiltunen, Heidi
Laine, Annemari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601181388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601181388
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda sisältö varhaiskasvatuksen kielikylpyyn suunnattuun lautapeliin. Tavoitteenamme oli tuottaa laadukas työkalu kielikylpyä antaville lastentarhanopettajille, jotta he saisivat motivoitua lapsia vieraan kielen oppimiseen ja puheen tuottamiseen. Tutkimusaiheemme nousi esiin ruotsin kielen opintojakson yhteydessä tehdyn ruotsinkielisen lautapelin myötä. Lautapelin käyttö nimenomaan kielikylvetyksessä syntyi siitä ajatuksesta, että kielikylvetys on lapselle monipuolisesti kehittävää varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Keräsimme pelin kehittämistä varten tutkimusaineistoa haastattelemalla kuutta Helsingin kaupungin kielikylpypäiväkotien lastentarhanopettajaa. Kyseessä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Litteroimme haastattelut tarkoin ja analysoimme ne sisällönanalyysin avulla.
Teoreettinen viitekehys muodostuu tutkimuksessamme lapsen kielen ja sosiaalisuuden kehityksestä, leikin merkityksestä oppimiseen, päiväkodista oppimisympäristönä, kielikylvetyksestä sekä pelipedagogiikasta.
Tutkimuksemme tuloksena löysimme kahdeksan alaluokkaa, joiden avulla saimme kehiteltyä peliin pedagogisen sisällön jo aiemmin löydetyn teorian lisäksi. Näitä alaluokkia olivat toisten auttaminen, itsetunnon vahvistuminen, uuden kielen työstäminen, sadun tuttuus, opetuksen haasteet, lähikehityksen vyöhyke, oppimispelien ominaisuuksia sekä pelin kehitysehdotuksia. Löydösten perusteella teimme johtopäätökset, että pelin onnistumisen kannalta olennaisia seikkoja sen kehittämisessä ovat sosiaalinen oppiminen, kielen oppiminen sekä pelin oikeaoppinen käyttö opetuksessa. Niiden avulla lasten motivoiminen vieraan kielen oppimiseen sekä puheen tuottamiseen helpottuvat.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Keräsimme pelin kehittämistä varten tutkimusaineistoa haastattelemalla kuutta Helsingin kaupungin kielikylpypäiväkotien lastentarhanopettajaa. Kyseessä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Litteroimme haastattelut tarkoin ja analysoimme ne sisällönanalyysin avulla.
Teoreettinen viitekehys muodostuu tutkimuksessamme lapsen kielen ja sosiaalisuuden kehityksestä, leikin merkityksestä oppimiseen, päiväkodista oppimisympäristönä, kielikylvetyksestä sekä pelipedagogiikasta.
Tutkimuksemme tuloksena löysimme kahdeksan alaluokkaa, joiden avulla saimme kehiteltyä peliin pedagogisen sisällön jo aiemmin löydetyn teorian lisäksi. Näitä alaluokkia olivat toisten auttaminen, itsetunnon vahvistuminen, uuden kielen työstäminen, sadun tuttuus, opetuksen haasteet, lähikehityksen vyöhyke, oppimispelien ominaisuuksia sekä pelin kehitysehdotuksia. Löydösten perusteella teimme johtopäätökset, että pelin onnistumisen kannalta olennaisia seikkoja sen kehittämisessä ovat sosiaalinen oppiminen, kielen oppiminen sekä pelin oikeaoppinen käyttö opetuksessa. Niiden avulla lasten motivoiminen vieraan kielen oppimiseen sekä puheen tuottamiseen helpottuvat.