Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Turun vankilan musiikkitoiminta

Kanniainen, Esa-Pekka (2013)

 
Avaa tiedosto
Kanniainen_Esa-Pekka.pdf (190.0Kt)
Lataukset: 


Kanniainen, Esa-Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100915967
Tiivistelmä
Turun Saramäen vankilan perustettiin 2007, ja vankilan perustamisen yhteydessä perustettiin myös musiikin ohjaajan virka. Musiikin ohjaajan työkuva jakautuu viiteen eri tehtäväkenttään: musiikinopetus, musiikkiterapia, kirkollinen musiikki, yhteisömusiikki ja muu kuntouttava ohjelmatoiminta. Musiikkitoiminnasta saatuja kokemuksia valotan myös tapausesimerkkien avulla. Turun vankilan musiikin ohjaajan virka on tällä hetkellä ainoa laatuaan Suomessa, ja pohdin lisäksi Turun vankilan musiikkitoiminnan mallin soveltamista muiden Suomen vankiloiden kuntouttavaan toimintaan.
Musiikkitoiminta sopii hyvin erilaisten kohderyhmien ja eriasteisten kehitys- ja traumapohjaisten vaikeuksien kuntoutukseen. Yhtyesoitto mahdollistaa monen eri osa-alueen kuntouttamisen samanaikaisesti. Musiikkiterapian yksilötyössä voidaan eri menetelmin käsitellä hyvinkin vaikeita psyykkisiä ongelmia ja saavuttaa hyviä tuloksia pitkäjänteisemmässä työskentelyssä. Kirkollisten tilaisuuksien musiikki tukee vankien hengellistä elämää ja yhteisömusiikin avulla saadaan aikaan voimauttavaa musiikkitoimintaa sekä vangeille että henkilökunnalle. Suomen laki edellyttää, että vangeille tarjotaan kuntouttavaa ja ammattitaitoa kehittävää työ- ja harrastustoimintaa. Vankilan musiikkitoiminnan kuntouttavuus edellyttää kokonaisvaltaista ja terapeuttista pedagogista näkemystä, jossa musiikin opetuksella on koko ihmistä kuntouttavia tavoitteita. Kuntoutustavoitteiden saavuttamiseksi opetuksen taso ja metodit täytyy räätälöidä vankien tarpeiden ja oppimisedellytysten mukaiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste