Nuoret naiset urheiluvaatteiden kuluttajina
Koskela, Mikaela (2016)
Koskela, Mikaela
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602021837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602021837
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten naisten ostokäyttäytymiseen koskien urheilupukeutumista. Tutkimuksen tavoite oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen. Samalla kartoitettiin suomalaisten naisten urheilutottumuksia ja niiden vaikutusta ostokäyttäytymiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään laajasti kuluttajan ostokäyttäytymistä. Teoria sisältää ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät, elämäntyylin vaikutuksen ostokäyttäytymiseen sekä kuluttajan ostoprosessin vaihe vaiheelta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös hyvinvointia ja hyvinvoinnin megatrendiä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kesällä 2015 sähköisen kyselylomakkeen avulla ja se kohdennettiin koskemaan suomalaisia naisia. Vastausajan sisällä saatiin kaiken kaikkiaan 361 vastausta ja vastaajista 84 % sijoittui tavoittelemaani vastaajajoukkoon, eli alle 30–vuotiaisiin naisiin. Tutkimustuloksista selvisi, että viime vuosina nuorten naisten liikuntamäärät ovat lisääntyneet ja liikuntaa harrastetaan keskimäärin 4,5 tuntia viikossa. Suosituimmat liikuntamuodot ovat kuntosali ja lenkkeily.
Urheiluvaatteita koskevissa ostopäätöksissä vaikuttavat eniten tuotteen ulkonäkö, hinta ja käyttömukavuus. Suurin osa nuorista suomalaisista naisista kokevat, että he käyttävät nykyään enemmän rahaa urheilupukeutumiseen kuin aikaisemmin. Ostokäyttäytymisen muuttumiseen on vaikuttanut tarjonnan parantuminen, muoti sekä urheilupukeutumisen edullisempi hintataso. Uusien urheiluvaatteiden koetaan lisäävän motivaatiota urheilemiseen, joka on lisännyt niitä koskevia heräteostoksia. Urheilupukeutumista ei osteta enää ainoastaan tarpeeseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään laajasti kuluttajan ostokäyttäytymistä. Teoria sisältää ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät, elämäntyylin vaikutuksen ostokäyttäytymiseen sekä kuluttajan ostoprosessin vaihe vaiheelta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös hyvinvointia ja hyvinvoinnin megatrendiä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kesällä 2015 sähköisen kyselylomakkeen avulla ja se kohdennettiin koskemaan suomalaisia naisia. Vastausajan sisällä saatiin kaiken kaikkiaan 361 vastausta ja vastaajista 84 % sijoittui tavoittelemaani vastaajajoukkoon, eli alle 30–vuotiaisiin naisiin. Tutkimustuloksista selvisi, että viime vuosina nuorten naisten liikuntamäärät ovat lisääntyneet ja liikuntaa harrastetaan keskimäärin 4,5 tuntia viikossa. Suosituimmat liikuntamuodot ovat kuntosali ja lenkkeily.
Urheiluvaatteita koskevissa ostopäätöksissä vaikuttavat eniten tuotteen ulkonäkö, hinta ja käyttömukavuus. Suurin osa nuorista suomalaisista naisista kokevat, että he käyttävät nykyään enemmän rahaa urheilupukeutumiseen kuin aikaisemmin. Ostokäyttäytymisen muuttumiseen on vaikuttanut tarjonnan parantuminen, muoti sekä urheilupukeutumisen edullisempi hintataso. Uusien urheiluvaatteiden koetaan lisäävän motivaatiota urheilemiseen, joka on lisännyt niitä koskevia heräteostoksia. Urheilupukeutumista ei osteta enää ainoastaan tarpeeseen.