Digitalisaation mahdollisuudet käytännön myyntityössä
Ronkainen, Juuso; Pääkkönen, Pekka (2016)
Ronkainen, Juuso
Pääkkönen, Pekka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602252616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602252616
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on ymmärtää yrityksen digitalisoitumisen ja toimintaympäristön muutoksen vaikutukset, tunnistaa sen mahdollisuudet sekä hyödyntää mahdollisuuksia käytännössä. Lisäksi halutaan selvittää kainuulaisen asiakkaan ostokäyttäytymistä ja saada selville mistä lähteistä, ja kuinka paljon kyseisestä lähteestä etsitään tietoa. Samalla asiakkailta haluttiin saada mielipide mahdolliseen uuteen toimintamalliin, jonka tarkoituksena on pitää kivijalkamyymälässä vain esillä sovituskappaleita, ja asiakas voi tilata ja maksaa haluamansa tuotteen ja saada sen parin päivän jälkeen kotiovelleen.
Teoriaosuudessa kuvataan, mitä digitalisaatio on tänä päivänä, käsitellään esteitä joiden takia sen hyödyntäminen epäonnistuu ja esitellään sen tuomia mahdollisuuksia sekä riskejä. Lisäksi teoriassa käsitellään digitaalista ostokäyttäytymistä; kuinka asiakkaat käyttäytyvät verkossa sekä vertaillaan kivijalkakaupan ja verkkokaupan eroja.
Opinnäytetyön ensimmäinen tutkimusongelma on: mitkä ovat ne perinteiset ja digitaaliset tiedonhaun kanavat, joista asiakkaat etsivät tietoa. Toinen tutkimusongelma on: kuinka asiakkaat näkevät kivijalkakaupan tulevaisuuden ja toimintamallin muuttumisen.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, eli määrällisenä tutkimuksena. Kysely suunniteltiin hyvän kyselyn muotoon, minkä jälkeen aineisto kerättiin Intersport Kajaanin myymälässä iPad laitteen avulla. Kysely julkaistiin myös Intersport Kajaanin Facebook sivuilla. Aineisto analysoitiin ja sen pohjalta muodostettiin johtopäätökset sekä kehittämisehdotukset. Hakukoneet ovat selvästi suosituin digitaalinen tiedonhaun lähde. Suosituin perinteinen tiedonhaun kanava on hakea tieto suoraan myymälästä.
Teoriaosuudessa kuvataan, mitä digitalisaatio on tänä päivänä, käsitellään esteitä joiden takia sen hyödyntäminen epäonnistuu ja esitellään sen tuomia mahdollisuuksia sekä riskejä. Lisäksi teoriassa käsitellään digitaalista ostokäyttäytymistä; kuinka asiakkaat käyttäytyvät verkossa sekä vertaillaan kivijalkakaupan ja verkkokaupan eroja.
Opinnäytetyön ensimmäinen tutkimusongelma on: mitkä ovat ne perinteiset ja digitaaliset tiedonhaun kanavat, joista asiakkaat etsivät tietoa. Toinen tutkimusongelma on: kuinka asiakkaat näkevät kivijalkakaupan tulevaisuuden ja toimintamallin muuttumisen.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, eli määrällisenä tutkimuksena. Kysely suunniteltiin hyvän kyselyn muotoon, minkä jälkeen aineisto kerättiin Intersport Kajaanin myymälässä iPad laitteen avulla. Kysely julkaistiin myös Intersport Kajaanin Facebook sivuilla. Aineisto analysoitiin ja sen pohjalta muodostettiin johtopäätökset sekä kehittämisehdotukset. Hakukoneet ovat selvästi suosituin digitaalinen tiedonhaun lähde. Suosituin perinteinen tiedonhaun kanava on hakea tieto suoraan myymälästä.