Digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median hyödyntäminen kampaamoalalla : Pienyritykset
Myllymäki, Hanna (2016)
Myllymäki, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602292745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602292745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median hyödyntäminen kampaamoalalla, erityisesti pienissä yrityksissä. Tavoitteena oli opastaa lukijaa ymmärtämään digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median keskeisimmät perusteet ja antaa neuvoja parturi-kampaamoalan yrittäjälle, joka ei ole vielä huomioinut tai osannut hyödyntää niiden työkaluja.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin mitä markkinointiviestintä on ja mitä sosiaalisen media on. Tämän lisäksi käsiteltiin verkkosivujen, hakukoneiden sekä sosiaalisen median palvelun Instagramin hyödyntämistä digimarkkinoinnissa. Yllä mainittujen työkalujen avulla koottiin tietopaketti, jossa esimerkein kerrottiin lukijalle miten markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa voi hyödyntää.
Johtopäätöksissä todettiin, että yrityksen tulisi panostaa toimiviin verkkosivuihin hakukoneoptimoinnin avulla. Verkkosivujen tueksi ehdotettiin mukaan sosiaalisen median, erityisesti Instagramin. Lisäksi johtopäätöksissä todettiin, että Suomen kovan verotusasteen takia on kampaamoalalla hinnoilla vaikea kilpailla. Instagram ja selkeät verkkosivut viestinnän apuvälineenä tarjoavat keinon herättää kuluttajien huomion edullisesti. Niiden avulla yrittäjä voi mainostaa yritystään omalla kädenjäljellään ja tuoda esiin tietotaitoaan
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin mitä markkinointiviestintä on ja mitä sosiaalisen media on. Tämän lisäksi käsiteltiin verkkosivujen, hakukoneiden sekä sosiaalisen median palvelun Instagramin hyödyntämistä digimarkkinoinnissa. Yllä mainittujen työkalujen avulla koottiin tietopaketti, jossa esimerkein kerrottiin lukijalle miten markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa voi hyödyntää.
Johtopäätöksissä todettiin, että yrityksen tulisi panostaa toimiviin verkkosivuihin hakukoneoptimoinnin avulla. Verkkosivujen tueksi ehdotettiin mukaan sosiaalisen median, erityisesti Instagramin. Lisäksi johtopäätöksissä todettiin, että Suomen kovan verotusasteen takia on kampaamoalalla hinnoilla vaikea kilpailla. Instagram ja selkeät verkkosivut viestinnän apuvälineenä tarjoavat keinon herättää kuluttajien huomion edullisesti. Niiden avulla yrittäjä voi mainostaa yritystään omalla kädenjäljellään ja tuoda esiin tietotaitoaan