Asiakkuusprojektien kehittäminen Palkeissa case Luonnonvarakeskus
Koskenniemi, Matti (2016)
Koskenniemi, Matti
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073970
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja esittää kehittämisehdotuksia Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen välisestä fuusioon liittyvästä asiakkuusprojektista. Lisäksi tavoitteena oli löytää mahdollisia lisäpalveluehdotuksia tulevaisuuden projekteja silmällä pitäen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus (Palkeet). Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus, Riista- ja kalatalouden tutkimuskeskus, metsäntutkimuslaitos (Metla) sekä osa Maa – ja metsätalousministeriön Tilastokeskuksen tilastopalveluista (Tike) yhdistyivät Luonnonvarakeskukseksi 1.1.2015 alkaen. Asiakkuusprojekti piti sisällään talous- ja henkilöstöhallinnon sekä tuen ja ylläpidon palvelut. Johtopäätösten ja kehitysehdotusten tuottamiseksi käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Opinnäytetyössä käytetty tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla asiakkuusprojektiin osallistuneita henkilöitä kevään ja syksyn välillä 2015. Haastattelupohjien muodostamisessa käytettiin apuna havainnointia, Palkeilta saatuja asiakirjoja sekä Palkeiden ja Luonnonvarakeskuksen välisiä projektipöytäkirjoja ja muuta dokumentaatiota. Haastatteluaineisto litteroitiin tekstimuotoon. Haastatteluista saadun aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua ja sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista esiin nousseita kokonaisuuksia olivat aikataulun merkitys, suhtautuminen organisaatiomuutokseen ja fuusiotilanteeseen, mahdolliset lisäpalvelut ja asiakkaan substanssiin tutustuminen. Haastattelujen perusteella asiakkuusprojektin aikataulun pituus itsessään ei ollut ongelma, vaan asiakokonaisuuksien valmistuminen piti tapahtua lyhyessä ajassa. Nopealla aikataululla ja useasti tapahtuneet organisaatiomuutokset saattoivat aiheuttaa kommunikointiin liittyviä haasteita. Toimintatapojen kehittämisen suunnittelussa pitäisi painottaa asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaan substanssiin tutustumista. Tämän avulla toimintaa voitaisiin virtaviivaistaa ja turhat työvaiheet vastaavissa asiakkuusprojekteissa voitaisiin välttää.