Mammografiaopetuksen toteus röntgenhoitajakoulutuksessa Suomen ammattikorkeakouluissa
Tikka, Piia (2016)
Tikka, Piia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214770
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee mammografiaopetusta röntgenhoitajakoulutuksessa Suomen ammattikorkeakouluissa. Mammografia on käytetyin menetelmä rintasyövän diagnostiikassa ja sitä käytetään laajalti rintasyövän seulontatutkimuksena. Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä ja Suomessa rintasyöpään sairastuu noin 4900 naista vuodessa. Rintasyöpään sairastuu joka seitsemäs nainen jossain vaiheessa elämäänsä. Röntgenhoitajan ammatillisen asiantuntijuuden ydin muodostuu potilaan hoitamisesta ja kuvantamismenetelmien turvallisesta hallinnasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Suomen ammattikorkeakoulujen mammografiaopetusta: miten mammografia opetus eroaa eri ammattikorkeakouluissa ja miten opetussuunnitelmat vastaavat annettuja osaamisvaatimuksia. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää suunnitellessa mammografiaopetusta ammattikorkeakouluissa.
Tutkimusaineisto kerättiin viiden (n=5) eri ammattikorkeakoulujen radiografia- ja sädehoidon koulutusohjelman opetussuunnitelmista 2015-2016. Aineiston keruu toteutettiin syksyllä 2015. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä hyödyntäen Ammattikorkeakoulun rehtorineuvoston (ARENE 2010) laatimia osaamisvaatimuksia analyysirunkona.
Tulosten mukaan opetussuunnitelmien sisältö mammografiaopetuksen osalta oli pääosin osaamisvaatimusten mukainen. Kaikissa opetussuunnitelmissa ei ollut tarkasti eritelty erityisesti mammografiaopetusta. Mammografiaopetus on sisällytetty suurelta osin isompiin kokonaisuuksiin kuten natiivi- tai ultraäänikuvantamismenetelmäopetukseen. Muun muassa käytännön harjoittelun kokonaismäärä on opiskelijan valittavissa. Tutkimuksen perusteella mammografiaopetuksen sisältöä voisi edelleenkin yhdenmukaistaa enemmän. Menetelmäosaamista ainakin voitaisiin lisätä riittävällä käytännön harjoittelulla. Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen edellyttää röntgenhoitajalta erinomaisia vuorovaikutustaitoja, potilaan yksilöllisen kohtaamisen ja erityisesti potilaan hienovaraisen kohtaamisen intiimissä rintojen kuvantamistapahtumassa.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä röntgenhoitajien mammografiaopetusta ammattikorkeakoulutuksessa. Jatkossa olisi myös hyvä tutkia opiskelijoita tai uusien röntgenhoitajien perehdytystä ohjaavien röntgenhoitajien näkemyksiä mammografiaopetuksen suunnittelussa.
Tutkimusaineisto kerättiin viiden (n=5) eri ammattikorkeakoulujen radiografia- ja sädehoidon koulutusohjelman opetussuunnitelmista 2015-2016. Aineiston keruu toteutettiin syksyllä 2015. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä hyödyntäen Ammattikorkeakoulun rehtorineuvoston (ARENE 2010) laatimia osaamisvaatimuksia analyysirunkona.
Tulosten mukaan opetussuunnitelmien sisältö mammografiaopetuksen osalta oli pääosin osaamisvaatimusten mukainen. Kaikissa opetussuunnitelmissa ei ollut tarkasti eritelty erityisesti mammografiaopetusta. Mammografiaopetus on sisällytetty suurelta osin isompiin kokonaisuuksiin kuten natiivi- tai ultraäänikuvantamismenetelmäopetukseen. Muun muassa käytännön harjoittelun kokonaismäärä on opiskelijan valittavissa. Tutkimuksen perusteella mammografiaopetuksen sisältöä voisi edelleenkin yhdenmukaistaa enemmän. Menetelmäosaamista ainakin voitaisiin lisätä riittävällä käytännön harjoittelulla. Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen edellyttää röntgenhoitajalta erinomaisia vuorovaikutustaitoja, potilaan yksilöllisen kohtaamisen ja erityisesti potilaan hienovaraisen kohtaamisen intiimissä rintojen kuvantamistapahtumassa.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä röntgenhoitajien mammografiaopetusta ammattikorkeakoulutuksessa. Jatkossa olisi myös hyvä tutkia opiskelijoita tai uusien röntgenhoitajien perehdytystä ohjaavien röntgenhoitajien näkemyksiä mammografiaopetuksen suunnittelussa.