Selvitys kosmetiikan myyntiä tukevan täydennyskoulutuksen tarpeesta apteekeissa
Huvinen, Sanna; Hyvönen, Kati (2016)
Huvinen, Sanna
Hyvönen, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe tuli Laurea-ammattikorkeakoulun tarpeesta kartoittaa apteekkilaisille suunnatun, kosmetiikkaan liittyvän täydennyskoulutuksen kysyntää. Apteekkilaisten on pystyttävä vastaamaan apteekkikosmetiikan myynnin kasvuun ja kehitykseen asiakaspalvelun ja ammattiosaamisen kautta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, tarvitseeko apteekkien henkilökunta täydentävää koulutusta tukemaan päivittäistä kosmetiikkatuotteiden myyntiä. Työssä selvitettiin lisäksi niitä kosmetiikan aihealueita, joista apteekkilaiset erityisesti kaipaavat lisätietoa. Tutkimuksessa etsittiin myös piileviä viestejä motivaatiosta kouluttautumiseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin apteekkialaa, apteekkityöhön liittyviä ammattialoja sekä apteekkikosmetiikkaan ja myyntityöhön liittyviä yleispiirteitä. Teoriaosuudessa tarkasteltiin lisäksi elinikäisen oppimisen käsitettä sekä koulutukseen ja kouluttautumiseen liittyviä aihealueita, kuten motivaatiota.
Selvitys täydennyskoulutuksen tarpeesta toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin haastattelemalla apteekkien henkilökuntaa, kuten apteekkareita ja kosmetiikan myyntiin päivittäin osallistuvia apteekkilaisia. Tutkimuksen mukaan apteekkilaiset suhtautuvat kouluttautumiseen positiivisesti. Apteekkarit näkevät täydentävän koulutuksen edut panostuksena tulevaisuuteen ja sen tuovan lisäarvoa yritykselle. Vaikka kouluttautumiseen suhtaudutaan myönteisesti, tuotesarjojen edustajien tarjoamat koulutukset koetaan pääosin riittäväksi kosmetiikan myyntiin. Haastatteluaineiston perusteella täydennyskoulutukselle olisi kuitenkin tarvetta. Aihealueita, joihin lisätietoa kaivataan, ovat syventävä raaka-ainetietous, kosmeettisten tuotteiden ympäristövaikutukset, luonnonkosmetiikka sekä aurinkotuotteet. Täydennyskoulutuksen sisältö voisi lisäksi käsittää kosmetiikkaan liittyvää tiedonhankintakoulutusta.
Selvitys täydennyskoulutuksen tarpeesta toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin haastattelemalla apteekkien henkilökuntaa, kuten apteekkareita ja kosmetiikan myyntiin päivittäin osallistuvia apteekkilaisia. Tutkimuksen mukaan apteekkilaiset suhtautuvat kouluttautumiseen positiivisesti. Apteekkarit näkevät täydentävän koulutuksen edut panostuksena tulevaisuuteen ja sen tuovan lisäarvoa yritykselle. Vaikka kouluttautumiseen suhtaudutaan myönteisesti, tuotesarjojen edustajien tarjoamat koulutukset koetaan pääosin riittäväksi kosmetiikan myyntiin. Haastatteluaineiston perusteella täydennyskoulutukselle olisi kuitenkin tarvetta. Aihealueita, joihin lisätietoa kaivataan, ovat syventävä raaka-ainetietous, kosmeettisten tuotteiden ympäristövaikutukset, luonnonkosmetiikka sekä aurinkotuotteet. Täydennyskoulutuksen sisältö voisi lisäksi käsittää kosmetiikkaan liittyvää tiedonhankintakoulutusta.