Tilinpäätösanalyysi - mediatoimistot
Hella, Oskari; Lehmustola, Janne (2016)
Hella, Oskari
Lehmustola, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603193377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603193377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suomalaisten mediatoimistojen taloudellista tilaa ja kan-nattavuutta. Yritykset olivat Mediatoimisto Dagmar Oy, Carat Finland Oy, Zeeland Media Group Oy, Mediatoimisto Happi Oy, Media Brokers Oy ja Mediatoimisto Dorimedia Oy. Työssä hyödynnettiin näiden kuuden mediatoimiston tilinpäätöksiä neljän vuoden ajalta. Kannattavuuden lisäksi tarkas-telussa olleet osa-alueet olivat yritysten vakavaraisuus, maksuvalmius ja kasvu yleensä.
Yritysten tilinpäätösten käsittelyssä työssä käytettiin Microsoft Officen Excel –ohjelmaa. Tämän li-säksi työssä hyödynnettiin ammattikorkeakoulun tarjoamaa Voitto Plus -ohjelmaa, TEM Toimiala-palvelua, sekä Patentti- ja rekisterihallitusta, josta haettiin yritysten viralliset tilinpäätökset.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu tilinpäätösanalyysin menetelmien, käytäntöjen sekä tunnuslu-kujen teoriasta. Tilinpäätösanalyysiä tarkastellaan työssä niiden hyödyn osalta eri kohderyhmien ja käyttäjien. Tämän jälkeen tarkemman käsittelyn kohteena ovat tilinpäätösanalyysin tunnusluvut luokkakohtaisesti kannattavuudesta alkaen. Lisäksi työssä käydään läpi tilinpäätökseen liittyviä yleisperiaatteita niin lainsäädännön kuin kirjanpidon näkökulmasta.
Tutkimusta tehdessä kävi selväksi, että vertailun luotettavuus kärsii työhön valittujen yritysten koon, iän ja resurssien suuren vaihtelevuuden takia. Tilinpäätösanalyysistä saaduille ja tunnuslu-kujen vertailun tuloksille tuleekin olla kriittinen niiden laskennallisen taustan takia. Edellä maini-tut seikat toivat myös itse työn tekemiseen oman haasteellisuutensa. Alakohtaisesti selvisi, että mediatoimistojen tarjoamilla palveluilla on kova kysyntä, mutta liiketoiminta on melko keskitty-nyttä suurien toimijoiden kesken. Merkillepantavaa on, että media- ja mainostoimiston välinen yhteistyö projektinomaisessa työskentelyssä on olennaisen tärkeää.
Merkittävimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että alannäkymät vaikuttavat tällä hetkellä ole-van suotuisammat isommille toimijoille, sillä kaikkien pienten yritysten taloudelliset tilanteet olivat erittäin heikkoja.
Yritysten tilinpäätösten käsittelyssä työssä käytettiin Microsoft Officen Excel –ohjelmaa. Tämän li-säksi työssä hyödynnettiin ammattikorkeakoulun tarjoamaa Voitto Plus -ohjelmaa, TEM Toimiala-palvelua, sekä Patentti- ja rekisterihallitusta, josta haettiin yritysten viralliset tilinpäätökset.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu tilinpäätösanalyysin menetelmien, käytäntöjen sekä tunnuslu-kujen teoriasta. Tilinpäätösanalyysiä tarkastellaan työssä niiden hyödyn osalta eri kohderyhmien ja käyttäjien. Tämän jälkeen tarkemman käsittelyn kohteena ovat tilinpäätösanalyysin tunnusluvut luokkakohtaisesti kannattavuudesta alkaen. Lisäksi työssä käydään läpi tilinpäätökseen liittyviä yleisperiaatteita niin lainsäädännön kuin kirjanpidon näkökulmasta.
Tutkimusta tehdessä kävi selväksi, että vertailun luotettavuus kärsii työhön valittujen yritysten koon, iän ja resurssien suuren vaihtelevuuden takia. Tilinpäätösanalyysistä saaduille ja tunnuslu-kujen vertailun tuloksille tuleekin olla kriittinen niiden laskennallisen taustan takia. Edellä maini-tut seikat toivat myös itse työn tekemiseen oman haasteellisuutensa. Alakohtaisesti selvisi, että mediatoimistojen tarjoamilla palveluilla on kova kysyntä, mutta liiketoiminta on melko keskitty-nyttä suurien toimijoiden kesken. Merkillepantavaa on, että media- ja mainostoimiston välinen yhteistyö projektinomaisessa työskentelyssä on olennaisen tärkeää.
Merkittävimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että alannäkymät vaikuttavat tällä hetkellä ole-van suotuisammat isommille toimijoille, sillä kaikkien pienten yritysten taloudelliset tilanteet olivat erittäin heikkoja.