Itsenäinen painettu julkaisutoiminta digitaalisessa ajassa : Tarkastelussa itsenäiset lehdet ja zinet
Järvinen, Karla (2016)
Järvinen, Karla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035993
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee itsenäisiä painettuja lehtiä ja zinejä digitaalisessa ajassa. Opinnäytetyössä tarkastellaan kyseisten lehtien suosion nousun ja runsaan tarjonnan ilmiön syitä painotuotteiden katoamista povaavana aikana. Opinnäytetyössä pohditaan miksi painettu julkaisu yhä kiinnostaa ja jopa kasvattaa suosiotaan.
Opinnäytetyössä käsitellään etenkin painettujen julkaisujen haptisuutta, eli kosketukseen ja tuntoaistiin perustuvaa informaatiota, sekä sen merkitystä ihmisille digitaalisessa ajassa.
Työssä pyritään myös selvittämään itsenäisten painettujen julkaisuiden tekijöiden syitä tehdä printattua lehteä omaehtoisesta lähtökohdasta.
Teoria-osion tutkimusaineisto sisältää valmiita haastatteluja, videolähetyksiä, podcasteja sekä tutkimuskirjallisuutta. Lisäksi työssä tarkastellaan itse teoksia. Teoria-osion lisäksi työhön kuuluu teos-osio joka sisältää kokeellisen zinen.
Opinnäytetyö toimii katsauksena itsenäisen painetun median tekijälähtöiseen renessanssi-ilmiöön. Moniin itsenäisiin julkaisuihin tutustuminen loi viitekehystä tarjonnasta markkinoilla, ja lehtien fyysiset ja visuaaliset sekä sisällölliset ratkaisut mahdollisena toimivat inspiraationa tekijöille.
Johtopäätöksinä voitiin todeta että ympäristön ja tiedonsaannin kannalta median digitaalisiin alustoihin siirtymine on järkevää ja perusteltua. Kuitenkin painettu media on yhä voimissaan ja ihmiset kaipaavat painetun median haptisuutta ja konkreettisuutta. Printin turhaksi toteamisen sijaan voidaan suunnata painomediaa ajattomaan sisältöön ja painetun median tarjoamaan haptiseen elämykseen, sekä suunnata uutistoiminta ja ajankohtaisaiheet internetiin.
Opinnäytetyössä käsitellään etenkin painettujen julkaisujen haptisuutta, eli kosketukseen ja tuntoaistiin perustuvaa informaatiota, sekä sen merkitystä ihmisille digitaalisessa ajassa.
Työssä pyritään myös selvittämään itsenäisten painettujen julkaisuiden tekijöiden syitä tehdä printattua lehteä omaehtoisesta lähtökohdasta.
Teoria-osion tutkimusaineisto sisältää valmiita haastatteluja, videolähetyksiä, podcasteja sekä tutkimuskirjallisuutta. Lisäksi työssä tarkastellaan itse teoksia. Teoria-osion lisäksi työhön kuuluu teos-osio joka sisältää kokeellisen zinen.
Opinnäytetyö toimii katsauksena itsenäisen painetun median tekijälähtöiseen renessanssi-ilmiöön. Moniin itsenäisiin julkaisuihin tutustuminen loi viitekehystä tarjonnasta markkinoilla, ja lehtien fyysiset ja visuaaliset sekä sisällölliset ratkaisut mahdollisena toimivat inspiraationa tekijöille.
Johtopäätöksinä voitiin todeta että ympäristön ja tiedonsaannin kannalta median digitaalisiin alustoihin siirtymine on järkevää ja perusteltua. Kuitenkin painettu media on yhä voimissaan ja ihmiset kaipaavat painetun median haptisuutta ja konkreettisuutta. Printin turhaksi toteamisen sijaan voidaan suunnata painomediaa ajattomaan sisältöön ja painetun median tarjoamaan haptiseen elämykseen, sekä suunnata uutistoiminta ja ajankohtaisaiheet internetiin.