Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelisuunnittelijan keskeisiä taitoja

Tapaninen, Juha (2016)

 
Avaa tiedosto
Pelisuunnittelijan keskeisia taitoja.pdf (2.809Mt)
Lataukset: 


Tapaninen, Juha
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096649
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, millaisia taitoja pelisuunnittelija tulee tarvitsemaan. Opinnäytetyön
tärkein päämäärä on auttaa pelialalle pyrkiviä tai alalla juuri aloittaneita opiskelijoita ymmärtämään,
mitä pelisuunnittelijan työnkuvaan liittyy.

Suunnittelija tarvitsee monenlaista osaamista ja tietämystä pärjätäkseen. Keskeisiä asioita ovat
opinnäytetyössä tehtyjen havaintojen perusteella selkeys, kohdeyleisön huomioonottaminen,
sosiaaliset taidot sekä dokumentoinnin hallinta. Selkeys on taito osata tehdä pelistä mahdollisimman
helposti lähestyttävä ja ymmärrettävissä oleva kokonaisuus, joka on erityisen tärkeätä mobiilipelien
noustessa suosiossa. Kohdeyleisön ymmärtäminen on myös taito, joka jokaisen suunnittelijan tulee
hallita. Kohdeyleisön ikä ja sukupuoli ovat yleisiä vaikuttajia siihen, millainen pelistä tulee, jos se on
suunnattu juuri tietylle kohderyhmälle.

Suunnittelijan roolissa henkilön täytyy omata sosiaalisia taitoja, oli kyse sitten kuuntelemisesta tai
kommunikoinnista. Suunnittelija on se henkilö, jota ryhmänjäsenet lähestyvät, kun heillä on
kysymyksiä tai huolia. Suunnittelijan tulee myös osata puhua ihmisille, sillä hänen pitää osata
vakuuttaa erilaisia ihmisryhmiä pelin suhteen, oli kyse sitten kehitysryhmästä, rahoittajista tai
pelaajista.

Suunnittelija on vastuussa pelin dokumentoinnista. Dokumentoinnin avulla on helppo muistaa erilaisia
suunnittelua koskevia päätöksiä ja pitää näkemys pelistä yhtenäisenä. Monipuolisuus on myös tärkeä
taito suunnittelijalle, sillä teknologian ja alan kehittyessä pelit ovat myös alkaneet kehittyä.
Suunnittelijan tulee pysyä kehityksessä mukana ja olla ennakkoluuloton eri aiheita ja lajityyppejä
kohtaan.

Monella suunnittelijaksi pyrkivällä on hyvin vääränlainen kuva siitä, mitä suunnittelija oikeasti tekee.
Menestyäkseen alalla suunnittelijan tulee osata paljon muutakin kuin ideoida. Opinnäytetyössä tehdyn
selvityksen perusteella myös sosiaaliset ja viestinnälliset ominaisuudet sekä halu uudistua ovat
keskeisiä.

Työn osana on myös sen ohella toteutettu miniopas. Minioppaan tarkoituksena on tulla käyttöön
kouluissa ja muussa opetustarkoituksessa, auttaen sekä oppilaita että opettajia ymmärtämään, mitä
kaikkea suunnittelijan rooliin kuuluu ja mitä heidän tulee osata.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste