Avoin varhaiskasvatus Pirkkalassa : Järjestöjen ja seurakuntien osa varhaiskasvatuksessa
Peltola, Jyri (2016)
Peltola, Jyri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106867
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Pirkkalan avointa varhaiskasvatusta ja etsiä mahdollisia kehityskohteita. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli avoimen varhaiskasvatuksen näkyväksi tekeminen. Toisena tavoitteena oli lapsiperheiden kumppanuuden ja lasten osallisuuden toteutumisen kuvaileminen. Tutkimus kohdistettiin järjestöjen ja seurakuntien aktiivisille toimijoille. Yhteistyökumppaneina olivat Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pirkkalan seurakunta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelulomakkeilla ja asiantuntijahaastatteluilla. Asiantuntijahaastatteluihin osallistui yksi Mannerheimin Lastensuojeluliiton edustaja ja yksi Pirkkalan seurakunnan edustaja. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelulomakkeisiin vastasi 14 henkilöä. Tutkimusaineiston sisällönanalyysi tehtiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tuloksien mukaan Pirkkalan järjestöjen ja seurakuntien avoin varhaiskasvatus on vanhemmuuden tukemista, kokonaisvaltaisen pedagogiikan tukemista, palvelutarjontaa kunnallisen päivähoidon ulkopuolella, verkostotyötä, asiakaslähtöisiä palveluita ja yhteistä vertaistoimintaa. Palveluissa lapsen osallisuus huomioidaan ottamalla hänet mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan toimintaa, kuulemalla ja toteuttamalla lasten toiveita, toimimalla tasavertaisesti, tukemalla lapsen luovuutta sekä mahdollistamalla vapaa leikki. Perheiden kumppanuutta tuetaan verkostoitumalla, ihmisarvoa korostamalla, perheiden ehdoilla toimimalla, dialogisella toimintatavalla, vertaistuella ja kasvatuskumppanuudella.
Kehitysnäkökulmasta tärkeiksi teemoiksi koetaan yhteistyön lisääminen eri toimijoiden kesken, tiedonkulun vahvistaminen, kilpailun vähentäminen sekä vanhempien ottaminen aktiivisemmin mukaan toimintaan. Tutkimuksesta ilmenee erityisesti palveluiden vahvoihin arvoihin perustuva eettisesti kestävä toiminta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelulomakkeilla ja asiantuntijahaastatteluilla. Asiantuntijahaastatteluihin osallistui yksi Mannerheimin Lastensuojeluliiton edustaja ja yksi Pirkkalan seurakunnan edustaja. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelulomakkeisiin vastasi 14 henkilöä. Tutkimusaineiston sisällönanalyysi tehtiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tuloksien mukaan Pirkkalan järjestöjen ja seurakuntien avoin varhaiskasvatus on vanhemmuuden tukemista, kokonaisvaltaisen pedagogiikan tukemista, palvelutarjontaa kunnallisen päivähoidon ulkopuolella, verkostotyötä, asiakaslähtöisiä palveluita ja yhteistä vertaistoimintaa. Palveluissa lapsen osallisuus huomioidaan ottamalla hänet mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan toimintaa, kuulemalla ja toteuttamalla lasten toiveita, toimimalla tasavertaisesti, tukemalla lapsen luovuutta sekä mahdollistamalla vapaa leikki. Perheiden kumppanuutta tuetaan verkostoitumalla, ihmisarvoa korostamalla, perheiden ehdoilla toimimalla, dialogisella toimintatavalla, vertaistuella ja kasvatuskumppanuudella.
Kehitysnäkökulmasta tärkeiksi teemoiksi koetaan yhteistyön lisääminen eri toimijoiden kesken, tiedonkulun vahvistaminen, kilpailun vähentäminen sekä vanhempien ottaminen aktiivisemmin mukaan toimintaan. Tutkimuksesta ilmenee erityisesti palveluiden vahvoihin arvoihin perustuva eettisesti kestävä toiminta.