Liiketoiminnan strategiset mahdollisuudet
Karhukorpi, Juha (2016)
Karhukorpi, Juha
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096814
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää aloittavalle yrittäjälle kannattavin vaihtoehto lähteä perustamaan omaa, uutta liiketoimintaa. Vaikka työn toimeksiantajayritystä ei ole vielä perustettu, tavoitteena on löytää erilaisia keinoja selvittää kyseisen alueen markkinatilanne sekä rakennusalan yleinen taloustilanne.
Opinnäytetyö sai alkunsa, kun haluttiin tietoa siitä, kuinka laajasti liiketoiminta kannattaisi käynnistää yrityksen perustamisvaiheessa. Liikeidea oli kehitettynä, mutta sen käynnistäminen oli epävarmalla pohjalla. Riittävä tieto liiketoiminnan kannattavimmasta laajuudesta oli puutteellinen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi strategiatyökaluja, jotka auttavat aloittavaa yrittäjää tekemään strategisen suunnitelman siitä, millä laajuudella toiminta kannattaa aloittaa ja kuinka mahdollinen kasvu saadaan toteutettua. Siinä käsitellään myös kasvua ja sen mukanaan tuomia haasteita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto tähän tutkimukseen kerättiin yksilöhaastatteluna. Teemahaastatteluun valittiin kolme yrittäjää: yksinyrittäjä, työllistävä paikallinen yrittäjä Etelä-Pohjanmaalta sekä valtakunnallisesti toimiva yrittäjä. Tutkimukseen osallistuneet yritykset antoivat positiivisen kuvan siitä, millaista on lähteä yrittäjäksi ja kuinka selvittää kannattavin vaihtoehto koko yritystoiminnan laajuutta mietittäessä. Vahvasti oltiin sitä mieltä, että toiminta kannattaa aloittaa varovasti, mutta kuitenkaan liikaa arkailematta.
Tämä työ antaa hyvän kuvan siitä, mitä asioita on otettava huomioon, kun mietitään liiketoiminnan laajuutta. Tätä työtä voi hyödyntää niin aloittava yritys kuin jo toiminnassa oleva yritys.
Opinnäytetyö sai alkunsa, kun haluttiin tietoa siitä, kuinka laajasti liiketoiminta kannattaisi käynnistää yrityksen perustamisvaiheessa. Liikeidea oli kehitettynä, mutta sen käynnistäminen oli epävarmalla pohjalla. Riittävä tieto liiketoiminnan kannattavimmasta laajuudesta oli puutteellinen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi strategiatyökaluja, jotka auttavat aloittavaa yrittäjää tekemään strategisen suunnitelman siitä, millä laajuudella toiminta kannattaa aloittaa ja kuinka mahdollinen kasvu saadaan toteutettua. Siinä käsitellään myös kasvua ja sen mukanaan tuomia haasteita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto tähän tutkimukseen kerättiin yksilöhaastatteluna. Teemahaastatteluun valittiin kolme yrittäjää: yksinyrittäjä, työllistävä paikallinen yrittäjä Etelä-Pohjanmaalta sekä valtakunnallisesti toimiva yrittäjä. Tutkimukseen osallistuneet yritykset antoivat positiivisen kuvan siitä, millaista on lähteä yrittäjäksi ja kuinka selvittää kannattavin vaihtoehto koko yritystoiminnan laajuutta mietittäessä. Vahvasti oltiin sitä mieltä, että toiminta kannattaa aloittaa varovasti, mutta kuitenkaan liikaa arkailematta.
Tämä työ antaa hyvän kuvan siitä, mitä asioita on otettava huomioon, kun mietitään liiketoiminnan laajuutta. Tätä työtä voi hyödyntää niin aloittava yritys kuin jo toiminnassa oleva yritys.