Metronomin luova käyttö
Tiittanen, Sampo (2009)
Tiittanen, Sampo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155689
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin kuinka metronomia voi hyödyntää erilaisten musiikillisten ilmiöiden harjoittelussa jazz-bassonsoiton näkökulmasta. Pyrin kehittelemään harjoitteita, jotka auttavat parantamaan henkilökohtaista timesoittoa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty toimintatutkimusta, jonka periaatteisiin kuuluu tutkijan mukanaolo tutkimuksissa. Lisäksi toisena on kehittävä työn tutkimusmenetelmä, jonka päätavoitteena on tutkia kuinka tutkittavaa asiaa voi hyödyntää ammatillisessa mielessä. Ajatus, kuinka saada enemmän vastuuta soittajalle harjoitellessa metronomin kanssa, synnytti seuraavanlaisia vaihtoehtoja. Vähentämällä metronomin iskujen määrää tahdissa saadaan timevastuuta siirtymään soittajalle (metronomin klikki 2:lle sekä 4:lle, 4:lle, 2:lle tai 3:lle tahdin osille). Lisäksi iskujen lisääminen neljäsosien heikoille tahdin osille sekä triolin eri osille aiheuttaa myös vastuun jakautumista timesta (metronomin klikki ns. takapotkuille ja triolin eri osille). Lisäämällä iskujen määrää metrisesti saadaan todellinen haaste timen vastuun kantamisesta (triolit,kvintolit ja septolit). Työstä syntyi opetusmateriaalia niin opintonsa vasta-alkaneille kuin jo hieman pidemmälle edenneillekin. Harjoituksia voi soveltaa mihin tahansa musiikin tyyliin. Ainoastaan luovuus on rajana. Huomasin harjoituksia tehdessäni, että vastuu timesta siirtyy harjoittelijalle aivan eri tavalla, kun metronomin rooli muutetaan perinteisestä klikki jokaisella neljäsosalla aivan joksikin muuksi. Itsevarmuus soitossa kasvoi. Sain paremmat valmiudet keskittyä tarkempaan ja aistikkaampaan musiikin tekemiseen.