Leikki lapsen ehdoilla : Lastentarhanopettaja omaehtoisen leikin mahdollistajana
Perälä, Johanna (2016)
Perälä, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117176
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lastentarhanopettajan roolia lapsen leikin mahdollistamisessa. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin ja missä tilanteissa lastentarhanopettaja osallistuu lasten omaehtoiseen leikkiin ja miten päivähoidon tilat ja materiaalit soveltuvat leikkeihin. Haastatteluaineiston tarkoituksena oli todentaa ja havainnollistaa, miten leikkitilanteet ja leikin järjestely toteutuvat päivähoidon arjessa käytännössä.
Opinnäytetyön teoriaosuus tarkastelee leikin käsitettä, leikin merkitystä lapselle sekä kasvattajan roolia leikin mahdollistamisessa. Teoriaosuudessa tutustutaan myös aiempiin tutkimuksiin ja käsityksiin leikistä sekä päivähoidon toteuttamiseen Suomessa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää ja tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla. Haastatteluissa käytettiin valmista kyselylomaketta, joka jaettiin haastateltaville etukäteen. Kysymykset ryhmiteltiin lomakkeeseen pääteemojen alle, ja aineisto myös purettiin teemoittelun avulla. Tutkimustulosten esittämisvaiheessa on käytetty suoria lainauksia haastatteluista havainnollistamaan haastateltavien omia mielipiteitä.
Tutkimustuloksissa ilmeni sekä samankaltaisuuksia että eriäväisyyksiä haastateltavien vastauksissa. Vastaajat olivat lähtökohtaisesti tyytyväisiä päivähoidon tilaratkaisuihin ja niiden muunneltavuuteen sekä saatavilla oleviin leikkimateriaaleihin. Kaikki korostivat lapsen havainnoinnin ja pienryhmien tärkeyttä leikin tukemisessa. Eroavaisuudet näkyivät esimerkiksi työyhteisöstä keskusteltaessa. Osa haastateltavista koki yhteistyön sujuvan saumattomasti, toisaalta tuotiin esille yhtenä ke-hityskohteena joustavuuden lisääminen päivähoidon arjessa. Haasteeksi nostettiin myös monikulttuurillisuus lapsiryhmissä sekä lastentarhanopettajien ajoittainen passiivisuus leikkitilanteissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus tarkastelee leikin käsitettä, leikin merkitystä lapselle sekä kasvattajan roolia leikin mahdollistamisessa. Teoriaosuudessa tutustutaan myös aiempiin tutkimuksiin ja käsityksiin leikistä sekä päivähoidon toteuttamiseen Suomessa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää ja tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla. Haastatteluissa käytettiin valmista kyselylomaketta, joka jaettiin haastateltaville etukäteen. Kysymykset ryhmiteltiin lomakkeeseen pääteemojen alle, ja aineisto myös purettiin teemoittelun avulla. Tutkimustulosten esittämisvaiheessa on käytetty suoria lainauksia haastatteluista havainnollistamaan haastateltavien omia mielipiteitä.
Tutkimustuloksissa ilmeni sekä samankaltaisuuksia että eriäväisyyksiä haastateltavien vastauksissa. Vastaajat olivat lähtökohtaisesti tyytyväisiä päivähoidon tilaratkaisuihin ja niiden muunneltavuuteen sekä saatavilla oleviin leikkimateriaaleihin. Kaikki korostivat lapsen havainnoinnin ja pienryhmien tärkeyttä leikin tukemisessa. Eroavaisuudet näkyivät esimerkiksi työyhteisöstä keskusteltaessa. Osa haastateltavista koki yhteistyön sujuvan saumattomasti, toisaalta tuotiin esille yhtenä ke-hityskohteena joustavuuden lisääminen päivähoidon arjessa. Haasteeksi nostettiin myös monikulttuurillisuus lapsiryhmissä sekä lastentarhanopettajien ajoittainen passiivisuus leikkitilanteissa.