Clinical skills competence of nursing students
Kirwa, Lilian; Gakere, Zipporah (2016)
Kirwa, Lilian
Gakere, Zipporah
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167921
Tiivistelmä
Hoitotyön ammatilliset taidot ovat tärkeitä taitoja, joita sairaanhoitaja tarvitsee koko työuran. Ne ovat osa käytännön perustaitoja, jotka ovat tärkeitä kaikille sairaanhoidon opiskelijoille. Opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä Lahden ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuosikurssin sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoisuutta hoitotyön kliinisistä taidoista harjoittelun avulla. Tavoitteena oli kouluttaa kliinisiä taitoja opiskelijoille, tavoitteena oli valmistaa opiskelijoita ensimmäiseen harjoitteluun sekä valmistaa opiskelijat hoitotyön vaatimuksiin.
Tämä opinnäytetyö toteutui projektina. Ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille järjestettiin laboraatiotunti, jossa harjoiteltiin kliinisiä hoitotyön taitoja. Laboraatiotunnille osallistui 14 opiskelijaa, jotka jaettiin kolmeen eri pienryhmään. Harjoittelun jälkeen palautetta kerättiin avoimella kyselylomakkeella.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajaopiskelijat arvostivat toistuvia kliinisten taitojen harjoituksia sekä kokivat, että kliinisten taitojen harjoittelu edistää heidän tietoa ja taitoa. Opiskelijat toivoivat, että hoitotyön kliinisiä taitoja harjoitellaan myös jatkossa. Opiskelijat ymmärsivät, että kliinisten taitojen oppiminen lisää heidän ammattitaitoa ja edistää myös potilasturvallisuutta, sillä tavalla, vaihtelut hoitotyön osaamista suhteessa oppimistuloksiin tulisi ottaa vakavasti sairaanhoitaja luennoitsijoiden suunnittelussa koko hoitotyön opetussuunnitelman yhtä tasapainotus teoreettisia ja käytännön opintoja.
Tämä opinnäytetyö toteutui projektina. Ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille järjestettiin laboraatiotunti, jossa harjoiteltiin kliinisiä hoitotyön taitoja. Laboraatiotunnille osallistui 14 opiskelijaa, jotka jaettiin kolmeen eri pienryhmään. Harjoittelun jälkeen palautetta kerättiin avoimella kyselylomakkeella.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajaopiskelijat arvostivat toistuvia kliinisten taitojen harjoituksia sekä kokivat, että kliinisten taitojen harjoittelu edistää heidän tietoa ja taitoa. Opiskelijat toivoivat, että hoitotyön kliinisiä taitoja harjoitellaan myös jatkossa. Opiskelijat ymmärsivät, että kliinisten taitojen oppiminen lisää heidän ammattitaitoa ja edistää myös potilasturvallisuutta, sillä tavalla, vaihtelut hoitotyön osaamista suhteessa oppimistuloksiin tulisi ottaa vakavasti sairaanhoitaja luennoitsijoiden suunnittelussa koko hoitotyön opetussuunnitelman yhtä tasapainotus teoreettisia ja käytännön opintoja.