Henkilöstöosaston sisäisen viestinnän suunnitelma
Laitila, Minna (2016)
Laitila, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168149
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan, kuinka henkilöstöosaston viestintää yrityksen sisällä voidaan suunnitella tehokkaammaksi ja toimivammaksi. Opinnäytetyön tuotoksena tehdään viestintäsuunnitelma yrityksen henkilöstöosaston sisäistä käyttöä varten.
Sisäisen viestinnän tärkeimpiä tehtäviä ovat viestinnässä mukana olevien riittävä informointi tehtäviensä suorittamiseksi, työyhteisön yhteishengen ja avoimen vuorovaikutuksen luominen sekä yrityksen viestinnän, strategian ja arvojen tukeminen.
Ammattimainen sisäinen viestintä tukee osaltaan yrityksen liiketoimintastrategiaa. Viestintää suunniteltaessa on otettava huomioon työyhteisön erityispiirteet. Viestinnän käytännön suunnittelun, operatiivisen suunnittelun, osa-alueiksi voidaan sisällyttää esimerkiksi päivittäisviestintä, toistuvien ja tiedossa olevien tehtävien viestintä, ainutkertaisten tapahtumien, projektien ja kampanjoiden viestintä sekä erilaisten ohjeiden ja politiikkojen viestintä. Osa-alueisiin sekä viestinnän suunnitteluun vaikuttavat lisäksi toisaalta sekä organisaation liiketoimintastrategia ja toisaalta yhtäkkiset muutokset organisaatiossa sekä toiminta- ja viestintäympäristössä.
Havainnoimalla oman työpaikkansa henkilöstöosaston viestintää ja keräämällä tietoa aikaisemmista viestintätapahtumista opinnäytetyöntekijä laati opinnäytetyön produktina viestintäsuunnitelman, joka sisältää viestinnän tavoitteet, vastuut, kohderyhmät, viestintäkanavat, päivittäisviestinnän toteuttamisen ja aikataulun. Viestintäsuunnitelmaa täydentävät HR-viestinnän vuosikello ja yksityiskohtaisempi viestinnän käytännön suunnitelma. Viestintäsuunnitelmaan on koottu osaston viestinnän tämänhetkinen tila, jonka pohjalta viestintää voidaan alkaa kehittää ja toteuttaa osastolla tehokkaammin ja organisoidummin.
Sisäisen viestinnän tärkeimpiä tehtäviä ovat viestinnässä mukana olevien riittävä informointi tehtäviensä suorittamiseksi, työyhteisön yhteishengen ja avoimen vuorovaikutuksen luominen sekä yrityksen viestinnän, strategian ja arvojen tukeminen.
Ammattimainen sisäinen viestintä tukee osaltaan yrityksen liiketoimintastrategiaa. Viestintää suunniteltaessa on otettava huomioon työyhteisön erityispiirteet. Viestinnän käytännön suunnittelun, operatiivisen suunnittelun, osa-alueiksi voidaan sisällyttää esimerkiksi päivittäisviestintä, toistuvien ja tiedossa olevien tehtävien viestintä, ainutkertaisten tapahtumien, projektien ja kampanjoiden viestintä sekä erilaisten ohjeiden ja politiikkojen viestintä. Osa-alueisiin sekä viestinnän suunnitteluun vaikuttavat lisäksi toisaalta sekä organisaation liiketoimintastrategia ja toisaalta yhtäkkiset muutokset organisaatiossa sekä toiminta- ja viestintäympäristössä.
Havainnoimalla oman työpaikkansa henkilöstöosaston viestintää ja keräämällä tietoa aikaisemmista viestintätapahtumista opinnäytetyöntekijä laati opinnäytetyön produktina viestintäsuunnitelman, joka sisältää viestinnän tavoitteet, vastuut, kohderyhmät, viestintäkanavat, päivittäisviestinnän toteuttamisen ja aikataulun. Viestintäsuunnitelmaa täydentävät HR-viestinnän vuosikello ja yksityiskohtaisempi viestinnän käytännön suunnitelma. Viestintäsuunnitelmaan on koottu osaston viestinnän tämänhetkinen tila, jonka pohjalta viestintää voidaan alkaa kehittää ja toteuttaa osastolla tehokkaammin ja organisoidummin.