Opiskelijaosuuskunnan johtaminen : case: M.IDEA osk
Nieminen, Joonas (2016)
Nieminen, Joonas
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168130
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee opiskelijaosuuskunnan johtamista, ja sitä tarkasteltiin Lahden ammattikorkeakoulun case-yritys M.IDEA osuuskunnan toiminnan kautta. Työn tavoitteena oli selvittää tiimi- ja tehtäväroolien sekä tiimijohtamisen näkökulmasta, mitkä asiat ovat opiskelijaosuuskunnan johtamisessa tärkeitä. Työssä käsiteltiin myös hieman osuuskunnalle tyypillisiä piirteitä.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin avoin teemahaastattelu.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että roolijako M.IDEAssa on pääosin onnistunut. Haastateltavat kokivat löytäneensä itselleen mieluisan roolin, mutta he myös epäilivät, etteivät kaikki M.IDEAn jäsenet välttämättä ole vielä päässeet mukaan toimintaan niin kuin olisi toivottu. Myös tiimijaossa projektien osalta koettiin olevan parantamisen varaa. Näiden tulosten lisäksi osuuskunnan johtamisen toivottiin olevan nykyistä vahvempaa ja selvempää. Vaikka työosuuskunnissa johtaminen on yleensä demokraattisempaa kuin muunlaisissa yrityksissä, tulisi osuuskunnalla olla silti selvä johtohahmo. Opiskelu ja työnteko uudenlaisessa ympäristössä koettiin kuitenkin innostavaksi ja kehittäväksi. Mahdollisuus uusien asioiden kokeilemiseen on tehnyt opiskelusta mielekkäämpää.
Tulosten perusteella M.IDEAssa tulisi selventää rooleja ja niihin sisältyviä tehtäviä. Lisäksi ryhmään uutena liittyvien opiskelijoiden mukaan ottamiseen ja perehdyttämiseen täytyisi kiinnittää enemmän huomiota. M.IDEAn sisällä voitaisiin myös muodostaa tiimejä, joista löytyy monen eri osa-alueen osaamista. Tiimien tulisi pyrkiä itseohjautuvaan toimintaan ja niiden tulisi pystyä itse määrittämään suoritettavat projektit. Tällöin tiimien toiminta olisi mahdollisimman tehokasta. Osuuskunnalle olisi myös syytä kehittää sellainen johtamismalli, jossa vallitsee riittävä demokratia, mutta myös vahva johtajuus. Kaverijohtamisen periaatteet voisivat olla yksi ratkaisu.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin avoin teemahaastattelu.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että roolijako M.IDEAssa on pääosin onnistunut. Haastateltavat kokivat löytäneensä itselleen mieluisan roolin, mutta he myös epäilivät, etteivät kaikki M.IDEAn jäsenet välttämättä ole vielä päässeet mukaan toimintaan niin kuin olisi toivottu. Myös tiimijaossa projektien osalta koettiin olevan parantamisen varaa. Näiden tulosten lisäksi osuuskunnan johtamisen toivottiin olevan nykyistä vahvempaa ja selvempää. Vaikka työosuuskunnissa johtaminen on yleensä demokraattisempaa kuin muunlaisissa yrityksissä, tulisi osuuskunnalla olla silti selvä johtohahmo. Opiskelu ja työnteko uudenlaisessa ympäristössä koettiin kuitenkin innostavaksi ja kehittäväksi. Mahdollisuus uusien asioiden kokeilemiseen on tehnyt opiskelusta mielekkäämpää.
Tulosten perusteella M.IDEAssa tulisi selventää rooleja ja niihin sisältyviä tehtäviä. Lisäksi ryhmään uutena liittyvien opiskelijoiden mukaan ottamiseen ja perehdyttämiseen täytyisi kiinnittää enemmän huomiota. M.IDEAn sisällä voitaisiin myös muodostaa tiimejä, joista löytyy monen eri osa-alueen osaamista. Tiimien tulisi pyrkiä itseohjautuvaan toimintaan ja niiden tulisi pystyä itse määrittämään suoritettavat projektit. Tällöin tiimien toiminta olisi mahdollisimman tehokasta. Osuuskunnalle olisi myös syytä kehittää sellainen johtamismalli, jossa vallitsee riittävä demokratia, mutta myös vahva johtajuus. Kaverijohtamisen periaatteet voisivat olla yksi ratkaisu.