Perehdytyskansio päiväkoti Päivänkakkaraan
Leppälehto-Haukka, Heta (2016)
Leppälehto-Haukka, Heta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178322
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selkeä, kattava sekä helposti päivitettävä perehdytyskansio Vehmaan kunnan päiväkoti Päivänkakkaraan. Uudelle perehdytyskansiolle oli selvä tarve, sillä edellinen kansio oli tehty lähes kymmenen vuotta sitten, eikä sen sisältöä pidetty riittävän kattavana. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Vehmaan kunta. Päiväkodin henkilöstölle osoitettiin kysely, jonka pohjalta perehdytyskansion sisältöön saatiin juuri ne asiat, joita henkilökunta piti tärkeänä oman työnsä kannalta. Kansion työstämisprosessin aikana käytiin jatkuvaa keskustelua työyhteisön kanssa kansion sisältöön liittyvistä aiheista. Työntekijät tutustuivat valmiiseen perehdytyskansioon ja vastasivat vielä palautekyselyyn. Palautekyselyssä kysyttiin työntekijöiden mielipiteitä kansion toimivuudesta, ulkonäöstä sekä asioiden sisällöstä. Kansio toimitettiin päiväkotiin sekä perinteisenä kansiona että sähköisessä muodossa. Näin kansion päivittäminen on helpompaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään perehdyttämistä käsitteenä, sen tavoitteita, hyötyjä, tapoja, etuja, ongelmia, onnistumista, arviointia, seurantaa sekä kehittämistä. Lisäksi käsitellään perehdyttämiseen liittyvää lainsäädäntöä, päiväkotia työympäristönä sekä työhyvinvointia.
Perehdyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla uusi työntekijä oppii tuntemaan uuden työpaikkansa, työhön liittyvät odotukset, ihmiset ja tavat. Perehdyttämiseen osallistuu koko työyhteisö, vaikka päävastuu perehdyttämisestä onkin esimiehellä sekä erikseen nimetyllä työnopastajalla. Hyvän perehdyttämisen avulla saadaan uusi työntekijä sitoutumaan työhönsä ja työyhteisöönsä. Perehdyttämisellä pystytään vaikuttamaan työhyvinvointiin. Laeissa on määräyksiä ja viittauksia perehdyttämiseen, niissä kiinnitetään huomiota työnantajan vastuuseen opastaa työntekijä työhönsä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään perehdyttämistä käsitteenä, sen tavoitteita, hyötyjä, tapoja, etuja, ongelmia, onnistumista, arviointia, seurantaa sekä kehittämistä. Lisäksi käsitellään perehdyttämiseen liittyvää lainsäädäntöä, päiväkotia työympäristönä sekä työhyvinvointia.
Perehdyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla uusi työntekijä oppii tuntemaan uuden työpaikkansa, työhön liittyvät odotukset, ihmiset ja tavat. Perehdyttämiseen osallistuu koko työyhteisö, vaikka päävastuu perehdyttämisestä onkin esimiehellä sekä erikseen nimetyllä työnopastajalla. Hyvän perehdyttämisen avulla saadaan uusi työntekijä sitoutumaan työhönsä ja työyhteisöönsä. Perehdyttämisellä pystytään vaikuttamaan työhyvinvointiin. Laeissa on määräyksiä ja viittauksia perehdyttämiseen, niissä kiinnitetään huomiota työnantajan vastuuseen opastaa työntekijä työhönsä.