Kelloharrastajan ostokäyttäytyminen ja kellojen internetmarkkinat
Viljanen, Sami (2016)
Viljanen, Sami
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208915
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin syvemmin suomalaista kelloharrastamista ja Suomen kellomarkkinoita. Opinnäytetyössä tutkittiin kelloharrastajaprofiilia, ostopaikkaa ja ostomotiiveja sekä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyössä tutkitaan myös Suomen suurimpia rannekellojen markkinoilla toimivia tekijöitä.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus, joka tutkii suomalaista kelloharrastusta. Tutkimus suoritettiin kohdentaen aktiivisiin mekaanisten ja muiden laadukkaiden rannekellojen harrastajiin. Teoriaosuudessa tarkastellaan ostoprosessia ja ostoprosessimallia. Opinnäytetyössä käydään läpi myös rannekellojen historiaa sekä mekaniikkaa.
Tutkimus toteutettiin Internetin välityksellä käyttäen rannekelloharrastajien suosimia sivustoja ja keskustelupalstoja. Vastauksia saatiin kaiken kaikkiaan 445 kappaletta, joka on määrällisesti pätevä kvantitatiiviseen tutkimukseen.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus, joka tutkii suomalaista kelloharrastusta. Tutkimus suoritettiin kohdentaen aktiivisiin mekaanisten ja muiden laadukkaiden rannekellojen harrastajiin. Teoriaosuudessa tarkastellaan ostoprosessia ja ostoprosessimallia. Opinnäytetyössä käydään läpi myös rannekellojen historiaa sekä mekaniikkaa.
Tutkimus toteutettiin Internetin välityksellä käyttäen rannekelloharrastajien suosimia sivustoja ja keskustelupalstoja. Vastauksia saatiin kaiken kaikkiaan 445 kappaletta, joka on määrällisesti pätevä kvantitatiiviseen tutkimukseen.